Moni tienkäyttäjä katsoi epäuskoisena MTV3:n uutisen kuvaa kun Paimiossa oli yli puolet tiestä romahtanut. Kuoppaan putosi henkilöauto. Tarkemmin olosuhteita tuntematta voi sanoa, että onneksi ei sattunut pahempaa.
Katso MTV:n uutinen: Tie petti auton alta Paimiossa – "En muista tällaista nähneeni"
Tämä tapaus on yksi esimerkki siitä, että tiestömme kuntoa on laiminlyöty. Teidemme huolestuttava tila on kaikkien nähtävissä. Se ei aina tarjoa vaadittua tasoa turvallisuudessa ja liikennöitävyydessä. Tämä vaikuttaa kaikkiin kansalaisiin ja monin tavoin kuljetusyrittäjiin ja kuljettajiin, jotka tarvitsevat toimivan ja turvallisen infrastruktuurin.
Samalla viikolla valtiovarainministeriö julkisti oman budjettiehdotuksensa, jossa tiemäärärahoista leikataan. Vuoden 2024 budjettiehdotuksessa esitetään vain 646 miljoonan euron perusväylänpidon rahoitusta tienpidolle.
Meille SKALissa tämä leikkaus ei ollut yllätys. Jo kesäkuussa julkistetussa hallitusohjelmassa linjattiin, että liikenne- ja viestintäministeriön momenteilta leikataan.
Asia ei ole kuitenkaan aivan yksiselitteinen. Vastaavasti uusi hallitus on sitoutunut toteuttamaan lähes kolmen miljardin euron liikenneinvestointiohjelman. Sen sisällä aiotaan noin 1,6 miljardin euron paketilla kohentaa väyläverkkoa sekä vähentää väylien korjausvelkaa. Sanomme näihin suunnitelmiin kyllä: kokonaisuutena leikkauksista huolimatta, tiestöön osoitettujen varojen pitäisi kasvaa.
Uuden hallituksen tuleekin ensimmäisessä budjettiriihessään linjata investointiohjelman hankkeista mahdollisimman etupainotteisesti. Muitakin perusteita löytyy kuin tiestön kunto. Esimerkiksi uusien rakennuskohteiden aloituspäätökset ovat tipahtaneet ennätyksellisen alhaiselle tasolle. Rakentamisessa tullee vapautumaan resursseja suuri määrä lähitulevaisuudessa. Tällaisessa tilanteessa valtion kannattaa itse olla lisäämässä rakennuspuolen kysyntää infra- ja muilla rakentamishankkeilla.
Tämän investointipaketin rahat ovat kuitenkin vielä hukassa. Tarkoitus on saada ne valtion omaisuuden myynnistä kertyvillä tuloilla, purkamalla valtio-omisteisten listaamattomien yhtiöiden ylipääomituksia sekä tuloutuksin Valtion asuntorahastosta. Hallitus neuvottelee näistä budjettiriihessään syyskuun puolivälin tienoilla.
Tapasimme samalla viikolla valtiovarainministeri Riikka Purran ja kerroimme vahvan huolemme tiemäärärahoista. Jos käy niin, että nyt vain leikataan LVM:n varoja, ja investointipakettia ei päästä vielä toteuttamaan, on tilanne kestämätön.
Huolemme tiestön tilasta ei ole turhaa, sillä korjausvelka kasvaa kiihtyvää vauhtia. Jos tiestö olisi kauppatavaraa, sen parasta ennen -päivämäärä olisi jo aikoja sitten ohitettu. Ennen vaaleja SKALin yhdessä Suomen Tieyhdistyksen kanssa toteuttama Tievetoomus keräsi yli tuhat allekirjoittajatahoa. Se on osoitus asian tärkeydestä.
Korjausvelka on merkittävä osa ongelmaa. Vuoden 2022 lopussa korjausvelka oli jo 2,3 miljardia euroa. SKAL esitti vuosittaista korjausvelan kuromiseksi ja hallituksen linjaama noin puolen miljardin korjausvelkapaketti on hyvä alku ja olen siihen tyytyväinen. Tämäkin tosin odottaa niitä investointipaketin varoja.
Hallituksen ensiaskeleet ovat tärkeitä, mutta nyt on varmistettava, että tiestömme on kilpailukykyinen, turvallinen ja kestävä kaikissa tilanteissa. Budjettiriihessä on näytön paikka.
Anssi Kujala
toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry