Lyhyen aikavälin seuranta ja pitkän ajan trendi
Seuraamme kuljetusyritysten suhdanteita trendidiagrammilla vuodesta 2010 alkaen. Vakiokysymyksemme tarkastelevat kuljetusmääriä ja -matkoja, liikevaihtoa, kannattavuutta sekä kaluston ja henkilöstömäärän kehitystä kyselyhetkellä sekä neljää edeltävää ja seuraavaa kuukautta (ennuste). Tarkastelujaksot ovat tammi-huhtikuu (barometri 1), touko-elokuu (2) ja syys-joulukuu (3). Kysymykset lähetetään suomen ja ruotsin kielellä.
Kohderyhmä
Kuljetusbarometrikyselyn kohderyhmänä on noin 3 900 SKALin jäsenyrittäjää. Kyseessä ovat jäsenet, jotka ovat antaneet sähköpostiosoitteensa barometrikäyttöön.
Tiedotusvälineille
Raportoimme kyselytulokset kuvitettuna raporttina ja tiedotteilla, joissa pureudutaan kuljetusalan tilanteeseen ajankohtaisteemojen kautta. Tiedotamme Kuljetusbarometrin tuloksista vaiheittain, ja koko jakson raportti julkaistaan verkkosivuillamme. Tutkimuskysymykset laativat ja tulokset koostavat SKALin asiantuntijat. Toimitukset voivat tiedustella aineistoa enbargona SKALin viestinnästä, yhteystiedot alla.
Kuljetusbarometri 3/2024
on ollut vaikeuksia henkilökunnan palkkaamisessa viimeisen vuoden aikana
edellyttää työntekijöiltään kuorma-auton kuljettajan ammattipätevyyttä.
kuljetusyrittäjistä on sitä mieltä, että ammattipätevyyden jatkokoulutus parantaa työntekijöiden ammattitaitoa.
Tutustu viimeisimpään SKAL Kuljetusbarometriin
Raportoimme kyselytulokset kuvitettuna raporttina ja tiedotteilla, joissa pureudutaan kuljetusalan tilanteeseen ajankohtaisteemojen kautta. Tiedotamme Kuljetusbarometrin tuloksista vaiheittain, ja koko jakson raportti julkaistaan verkkosivuillamme.
2024
Kysely matkapuhelinverkkojen toimivuudesta
SKAL Kuljetusbarometri 3/2024
SKAL Kuljetusbarometri 2/2024
Ylimääräinen SKAL Kuljetusbarometri lakon vaikutuksista
Ylimääräinen SKAL Kuljetusbarometri lakon vaikutuksista
SKAL Kuljetusbarometri 1/2024
2023
SKAL Kuljetusbarometri 3/2023
SKAL Kuljetusbarometri 3/2023
SKAL Kuljetusbarometri 2/2023
SKAL Kuljetusbarometri 2/2023
SKAL Kuljetusbarometri 1/2023
SKAL Kuljetusbarometri 1/2023
2022
SKAL Kuljetusbarometri 3/2022
SKAL Kuljetusbarometri 3/2022
Kuljetusbarometri 2/2022
Kuljetusbarometri 2/2022
Ylimääräinen SKAL Kuljetusbarometri 14.3.2022
Ylimääräinen SKAL Kuljetusbarometri 14.3.2022
Kuljetusbarometri 1/2022
SKAL Kuljetusbarometri 1/2022
2021
Kuljetusbarometri 3/2021
SKAL Kuljetusbarometri 3/2021: Kuljetusalalla on nyt työtä – on raivattava kasvun esteitä
SKAL Kuljetusbarometri 2/2021
SKAL Kuljetusbarometri 2/2021: Kasvavat kustannukset himmentävät kasvunäkymiä – Palvelun laatu ja ihmiset ovat kuljetusyritysten merkittävimpiä voimavaroja
SKAL Kuljetusbarometri 1/2021
SKAL Kuljetusbarometri 1/2021: Polttoaineveron korotukset veisivät investointikyvyn ja vaikeuttaisivat päästövähennysten saavuttamista
2020
SKAL Kuljetusbarometri 3/2020
SKAL Kuljetusbarometri 3/2020: Kuljetusala on huolissaan Suomen kilpailukyvystä – Kestävää elvytystä toivotaan asfaltoinnista ja ammattidieselistä
SKAL Kuljetusbarometri 2/2020
SKAL Kuljetusbarometri 2/2020 : Kuljetusyritykset sinnittelevät koronakriisissä, investoinnit kärsivät
SKAL "koronabarometri" 2020
SKAL ”koronabarometri” 2020: Konkurssiaalto uhkaa kuljetusalaa
SKAL Kuljetusbarometri 1/2020
Kuljetusbarometri 1/2020: Kuljetusasiakas ei tunne velvoitteitaan riittävästi – Kuljetusmäärät edelleen alenevalla käyrällä
2019
SKAL Kuljetusbarometri 3/2019
Kuljetusbarometri 3/2019: Maailmanmarkkinoiden heilahtelut vaativat Suomelta veromalttia tai kustannukset karkaavat käsistä. Kuljetusmäärät edelleen alenevalla käyrällä
SKAL Kuljetusbarometri 2/2019
SKAL Kuljetusbarometri 2/2019: Kuljetusalan odotukset syöksyivät – tiehankkeilla piristystä talouteen
SKAL Kuljetusbarometri 1/2019
Kuljetusbarometri 1/2019: Kuljetusalan odotukset kääntyivät laskuun – kuljettajan työ säilyy ja monipuolistuu
2018
SKAL Kuljetusbarometri 3/2018
Kuljetusbarometri 3/2018: Tieverkon ongelmat hidastavat kuljetuksia ja kuormittavat ammattilaisia – kasvunäkymät tasaantumassa
SKAL Kuljetusbarometri 2/2018
Kuljetusbarometri 2/2018: Kuljetusalalla vahva noususuhdanne – tieverkon ongelmat hillitsevät yhdistelmäpituuden kasvattamista
SKAL Kuljetusbarometri 1/2018
Kuljetusbarometri 1/2018 maantiekuljetukset noususuhdanteessa, kuljettajapula torjuttava koulutuksella
2017
SKAL Kuljetusbarometri 3/2017
Kuljetusbarometri 3/2017 kuljetusyritysten kansainvälistyminen
SKAL Kuljetusbarometri 2/2017
Kuljetusbarometri 2/2017 Kuljetukset kasvussa, työhyvinvointi
SKAL Kuljetusbarometri 1/2017
Kuljetusbarometri 1/2017 yritysten energiatehokkuustoimet, kuntavaikuttaminen
2016
SKAL Kuljetusbarometri 3/2016
SKAL Kuljetusbarometri 3/2016 sähköisten järjestelmien hyödyntäminen
SKAL Kuljetusbarometri 2/2016
SKAL Kuljetusbarometri 2/2016
SKAL Kuljetusbarometri 1/2016
SKAL Kuljetusbarometri 1/2016 yrittäjien näkemykset liikennekaaresta
2015
SKAL Kuljetusbarometri 3/2015
SKAL Kuljetusbarometri 3/2015
SKAL Kuljetusbarometri 2/2015
SKAL Kuljetusbarometri 2/2015
SKAL Kuljetusbarometri 1/2015
SKAL Kuljetusbarometri 1/2015
Viestinnän yhteyshenkilöt
Heini Polamo
Viestintäjohtaja, päätoimittaja | Ulkoinen ja sisäinen viestintä, Kuljetusyrittäjä-lehti, liikenneturvallisuus, vertaistukitoiminnan koordinointi
Kirsi-Mari Peltopakka
Viestinnän asiantuntija | Digitaalinen viestintä