Valtakunnalliseen neuvonantajapaneeliimme kuuluu liikenteen, logistiikan ja elinkeinoelämän kannalta kiinnostavia tieteentekijöitä. Tavoitteena on peilata tieteellistä näkökulmaa SKALin tavoitteisiin ja tuoda julkisuuteen tulevaisuuteen tähtäävää, korkean tason näkemystä liikenteen ja logistiikan teemoista. Lisäksi voidaan synnyttää kiinnostavaa vuoropuhelua tieteen ja elinkeinoelämän välillä.
Kysymykset:
- Millaisia megatrendejä arvioit nousevan uuden EU-komission kaudella liikenteen ja logistiikan sääntelyssä, ja mitkä ovat sääntelyn merkittävimmät vaikutukset Suomeen?
- Entä mitä meidän tulisi tehdä enemmän ja mitä vähemmän sääntelyyn varautumisessa ja menestyäksemme?
Anna Aminoff:
Vihreä siirtymä jatkaa keskeisenä liikenteen ja logistiikan sääntelyn ohjaajana, ja päästövähennystavoitteet tiukkenevat. Digitalisaatio laajenee. Älykkäiden liikennejärjestelmien, automaation, data-analytiikan ja kyberturvallisuuden edistäminen jatkuu. Komissio tiukentaa vaatimuksia uusiutuvien polttoaineiden käytölle raskaassa liikenteessä. Vetyteknologiaan ja synteettisiin polttoaineisiin suunnataan kannustimia.
Sääntely tuo haasteita ja mahdollisuuksia. Suomalaisilla yrityksillä on hyvät edellytykset teknologiainnovaatioiden kehittämiseen digitaalisen infrastruktuurimme ansiosta. Tiukentuva ympäristösääntely voi nostaa logistiikkakustannuksia ja heikentää Suomen viennin kilpailukykyä. Pitkät etäisyydet ja riippuvuus meri- ja maantiekuljetuksista tuovat lisähaasteita.
Menestyminen edellyttää infrastruktuuri-investointeja ja kilpailukyvyn vahvistamista. Investointeja esimerkiksi vety- ja sähköajoneuvojen lataus- ja tankkausverkostojen rakentamiseen on lisättävä. Digitalisaatio ja automaatio muuttavat osaamisvaatimuksia, joten Suomen tulisi panostaa koulutukseen. Sääntelyvaatimuksiin vastaamiseksi, sääntelyn yksinkertaistamiseksi ja hallinnollisen taakan vähentämiseksi tarvitaan useiden tahojen tiivistä yhteistyötä, sillä pitkät ja monimutkaiset lupaprosessit voivat hidastaa innovaatioiden käyttöönottoa.
Tohtori Anna Aminoff toimii apulaisprofessorina Hankenilla. Anna tutkii ja opettaa kestävien toimitusketjujen hallintaa eri näkökulmista.
Katri Kauppi:
EU tulee varmasti ohjaamaan liikenneratkaisuja entistä voimakkaammin kohti vähäpäästöisiä ratkaisuja ja vaihtoehtoisia polttoaineita. Meidän tulee varautua tähän riittävällä infrastruktuurilla, joka tukee yrityksiä tässä siirtymässä.
Päästöjen lisäksi myös biodiversiteetin ja vesiresurssien suojelu nousee varmasti isompaan rooliin niin sääntelyssä kuin yleisesti vastuullisuustyössä tulevaisuudessa.
Yritysten pitää varautua näiden suhteen samankaltaisiin arviointeihin, raportointiin ja vastuullisuustoimiin kuin jo nyt toteutetaan päästöjen suhteen.
Kauppatieteiden tohtori Katri Kauppi toimii Logistiikan ja toimitusketjujen hallinnan professorina Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa. Hän on toiminut apulaisprofessorina Manchesterissa ja Nottinghamissa ennen paluutaan Aaltoon. Kauppi opettaa toimitusketjujen vastuullisuutta, riskinhallintaa ja hankintatoimea.
Heikki Liimatainen:
Liikenteen sääntelyssä edistetään edelleen voimakkaasti päästövähennyksiä toimeenpanemalla tieliikenteen päästökauppa, tiukentuneet ajoneuvovalmistajien CO2-päästönormit, TEN-T-verkon raskaan kaluston sähkön ja vedyn jakeluinfran vaatimukset sekä logistiikan päästöraportointivelvoitteet.
Fossiilisilla polttoaineilla ajaminen kallistuu ja vaihtoehtoiset käyttövoimat halpenevat.
Vaihtoehtoisista käyttövoimista tulee myös tärkeä valintakriteeri kuljetussopimuksissa. Käyttövoimamurros avaa uusia markkinoita esimerkiksi projektilogistiikassa ja kaasukuljetuksissa.
Tekniikan tohtori Heikki Liimatainen toimii liikenne- ja kuljetusjärjestelmien professorina ja Liikenteen tutkimuskeskus Vernen johtajana Tampereen yliopistossa. Hän tutkii sähköistymisen, automaation ja digitalisaation vaikutuksia kestävään liikenteeseen, eli päästöihin, liikennetalouteen ja -turvallisuuteen.
Lauri Ojala:
Aiempi voimakas painotus ns. puhtaaseen siirtymään tullee lientymään, mutta esim. AFIR-sääntelyn toimeenpanon valmistelu jatkuu.
Kumipyöräliikenteessä HCT-yhdistelmien laajeneminen useampiin maihin saattaa kauden aikana edetä. Kuljetusalan keskittyminen yrityskauppojen myötä jatkuu, mikä voi osin näkyä kilpailuoikeudellisessa ohjauksessa isoimmissa kaupoissa.
Sääntelyn suoria merkittäviä vaikutuksia on vaikea nähdä, varsinkin sellaisia, jotka kohdistuisivat erityisesti Suomeen.
Menestyäksemme olisi tärkeää jakeluvelvoitteen seuranta ja sovittaminen EU:n yleiseen tahtiin: Vuoteen 2030 mennessä uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian osuus on nostettava EU:ssa 14 prosenttiin liikenteen energian loppukulutuksesta.
Kauppatieteiden tohtori Lauri Ojala toimii logistiikan professorina Turun kauppakorkeakoulussa vuodesta 1997. Toimitusketjujen johtamisen tutkimusyksikkö harjoittaa laajaa tutkimus- ja hanketoimintaa, esimerkkeinä kansalliset Logistiikkaselvitykset ja Maailmanpankin kanssa vuodesta 2007 tehty Logistics Performance Index.
SKALin neuvonantajapaneeli
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n tieteelliseen neuvonantajapaneeliin kuuluvat Anna Aminoff (Svenska Handelshögskolan), Olli-Pekka Hilmola (Lappeenrannan yliopisto), Jouni Juntunen (Oulun yliopiston kaukkakorkeakoulu), Katri Kauppi (Aalto Yliopisto), Heikki Liimatainen (Tampereen yliopisto), Jorma Mäntynen (Destia), Lauri Ojala (Turun yliopisto). Vastauksista julkaistaan määräajassa saadut.