Kahden vuoden välein Hannoverissa järjestettävä IAA keräsi tänä vuonna lähes 145 000 näyttelyvierasta. He pääsivät tutustumaan lähes 1 700 näytteilleasettajan osastolle. Alueelle oli saatu laaja kattaus erilaisista tavarankuljetukseen käytettävistä laitteista ja palveluista.
Vaikka messuilla vieraili tänä vuonna ennätysmäärä väkeä, siellä sai maailman ensi-iltansa yli 145 tuotetta tai palvelua. Näytteillä ei kuitenkaan ollut mitään todella suurta uutuutta.
Edellisillä messuilla nosteessa oli tavaraliikenteen sähköistyminen, joten valmistajat esittelivät suunnitelmiaan täyssähköisten tavarankuljetuksiin käytettävien autojen mahdollisista toimintamatkoista. Tänään samat valmistajat esittelevät kuukausittain uusia, tuotantoon valmiita vaihtoehtoja, joilla on jo kohtuullinen toimintamatka.
Vaikutti siltä, että akkuteknologian kehitys on saanut aikaan sen, että sähköautot voidaan jo hyväksyä varteenotettavaksi vaihtoehdoksi. Tämä näkyi myös erilaisten, sähköiseen liikenteeseen tarkoitettujen palveluiden tarjonnasta. Esimerkkeinä latausasemien sekä ajamisen suunnitteluun liittyvät palvelut.
Vetytarjonta kasvanut
Silmiinpistävää oli vetyä polttoaineena käyttävien kuorma -ja linja-autojen tarjonnan lisääntyminen. Näytillä oli useita valmiita ajoon -vaihtoehtoja. Valmistajan politiikasta riippuen joko polttokennotekniikkaa tai dieselmoottorista modifioitua versiota. Vaikuttaa siltä, että nyt ollaan vedyn kanssa siinä pisteessä kuin sähköautot olivat muutama vuosi sitten. Mielenkiintoista oli nähdä, kuinka yhteiskunta tukee vaihtoehtoisiin polttoaineisiin liittyviä tutkimusprojekteja. Messuilla oli näytillä useita eri yliopistojen vetykäyttöisiin kuorma-autoihin liittyviä projektitöitä, joilla nuoret tutkijat pääsevät tekemään arvokasta tutkimustyötä.
Suurista valmistajista Mercedes ja Volvo esittelivät koeajossa oleva, vetyä polttoaineena käyttävän kuorma-auton, unohtamatta sähköautoja. Samaan konserniin kuuluvat Scania ja MAN esittelivät uudet, pitkiin toimintamatkoihin sekä erilaisiin kuljetustehtäviin soveltuvat täyssähköiset kuorma-autonsa. He muistuttivat osastoillaan, että päästöjä lukuun ottamatta diesel on vieläkin varteenotettavin vaihtoehto pitkän matkan kuljetuksissa.
Konsernin molemmat merkit jakavat raskaamman sarjan moottorit. Erittäin korkean hyötysuhteen omaavat moottorit toimivat myös erilaisilla, vaihtoehtoisilla polttoaineilla. Hollantilainen DAF oli kerännyt omalle osastolle todella laajan malliston kevyistä kuorma-autoista aina raskaimpiin kuljetuksiin soveltuvalla kalustolla. Myös kiinalaiset olivat tuoneet näytille tuotteitaan usean valmistajan voimin. Näytillä oli uskomattoman näköisiä, futuristisia sekä tutun näköiset muodot omaavia kuorma-autoja. Laaduntaso näissä oli erittäin vaihtelevaa.
Ehkä suurimmat uutuudet tänä vuonna nähtiin pakettiautojen osastolla. Volkswagen esitteli uudet Transporter ja Caravelle-mallistonsa, Ford laajan PRO-mallistonsa. Toyotan osastolla oli nähtävissä polttokennolla toimiva Hilux prototyyppi. Vuoden pakettiauto 2024 palkinnon nouti tänä vuonna Renault, joka esitteli messuilla ensi vuoden lopussa tuotantoon tulevan vedyllä toimivan Master H2:sen.
Innovaatiot kiinnostivat
Päällirakenneteollisuus sähköistyy myöskin vauhdilla. Erilaiset innovaatiot vetivät ihmisiä osastoille niihin tutustumaan. Lämmönsäätelylaitteita on saatavilla täyssähköisinä ottaen energiaa aurinkokennoista tai perävaunun akselilaturista, akku – tai maasähkötoimiset nosturit olivat näytillä alan valmistajien osastoilla.
Kiinalainen Sany esitteli messuilla täyssähköisen betoniauton, tämän ohjaamo on saanut hyvin vahvoja vaikutteita Scanialta. Erilaiset kuormanvarmistusta helpottavat ratkaisut oli tuotu hyvin näytille messujen ulkoalueille. Kuormantuentaa ja sitomista helpottavina ne säästävät kuormauksessa käytettyä aikaa.
Yrittäjän elämää helpottavia tuotteita
Yrittäjän elämää helpottavia tuotteita ja palveluita oli näytillä usealla osastolla. Erilaisilla digitaalisilla palveluilla voidaan lisätä kuljetusten tehokkuutta, tarkkailla niiden kustannusrakennetta ja saada lisää kuljetettavaa. Raskaalle liikenteelle tarkoitetut navigointipalvelut ohjaavat ajoneuvot oikealle reitille, jossa on huomioitu siltojen alitukset, tietyöt, ruuhkat ja muut liikenne-esteet. Nämä järjestelmät neuvovat vapaat pysäköintipaikat ja niiden avulla voi varata ennakkoon oman pysäköintipaikan. Rengaspaineita, sidontalujuuksia sekä mahdollisia auton diagnooseja voidaan seurata OnLine-palvelujen kautta, myös kyberhyökkäysten varalle löytyy lääkkeitä.
IAA 2024 messut antoivat mainion läpileikkauksen lähitulevaisuuden näkymistä. Kuljetusala kehittyy ja tässä kehityksessä kannattaa olla mukana. Se mikä on meillä jo päivittäistä, on Keski-Euroopassa lähitulevaisuutta. Odotan mielenkiinnolla mitä Hannoverissa on nähtävillä kahden vuoden päästä. Yksi asia on varma: dieselmoottori on kuljetusalan kärjessä vielä vuosikymmeniä.