Kymmenen vuotta sitten Eurooppa siirtyi EURO 6-aikaan. Tiukentuneet päästövaatimukset saivat useat eurooppalaiset kuorma-autonvalmistajat miettimään uudestaan moottorivalikoimansa teholuokat. Koska tuolloin näytti siltä, että Keski-Eurooppalaisiin kokonaismassoihin tule muutoksia, jotkut valmistajat poistivat tehokkaimmat moottorimallinsa pois tuotannosta.
Myöhemmin Euroopan Unionin massa- ja mittamuutoksien kautta mahdollistettiin pidemmät moduulimittaiset yhdistelmät osalla eurooppalaisia raskaankaluston reittejä, myös HCT-yhdistelmien kokeiluliikenne on alkanut muutamissa eurooppalaisissa maissa. Tehontarve onkin lisääntynyt johtuen vaatimuksista minimimoottoritehosta tuhatta kuljetettavaa kiloa kohden. Tämä vaatimus määrää 76-tonnin yhdistelmälle minimissään 517 hevosvoiman moottorin.
Suomalaisen maahantuonnin aktiivisuudesta johtuen, nyt myös MAN D26 moottorista on saatavissa teholtaan 520 hevosvoimainen moottori, tällä päästään hipoen täysiin 76-tonnin yhdistelmämassoihin. Pääsin kokeilemaan tuolla moottorilla varustettua, nostotelistä rekanveturia, jonka vetämänä voidaan päästä 68-tonnin kokonaismaassaan.
Lähes täyteen, noin 45 tonnin kokonaismassaan lastattu yhdistelmä kulki melko liukkaasti, kaksitoista nopeuksisen TipMatic vaihteiston toiminta on mukavan pehmeää, nopeus lisääntyy kuin varkain. Myös auton ajettavuus on hyvää luokkaa. Digitaalisuus on tuonut mukanaan täysin uuden kojetaulun. Sen toimintoja pystyy ohjaamaan myös ohjauspyörän monitoimikatkaisijoilla. Ratkaisu on toimiva, kuljettaja voi keskittyä ajamiseen. Kojetaulun näkymä on selvästi selkeämpi kuin vaikka useiden pakettiautojen digitaalinen maailma, Turvallisuusasetuksen vaatimat järjestelmät toimivat kuljettajaa häiritsemättä. Esimerkiksi nopeudentunnistus hälyttää maltillisesti nopeusrajoituksen vaihtuessa.
Digitaalista tietoa voidaan käyttää hyväksi muutenkin kuin informoimalla kuljettajaa, erilaiset palvelut hyödyttävät myös yrittäjää helpottaen heidän päivittäistä työtänsä. Esimerkiksi MAN NOW- palvelulla voidaan hoitaa auton tarvitsemat ohjelmapäivitykset mobiilisti. Palveluun sisältyy myös OnlineTraffic, joka mahdollistaa reaaliaikaiset liikennetiedottee helpottaen ajamisen suunnittelua.
+ Ilmajousituksen hallinta
+ Voimalinja
+ Ajettavuus
” Valmistaja luottaa tuotteeseen, tästä osoituksena pitkä tehdastakuu”
MAN TXG 28.520 6x2
Moottori: D26, 12.4 litraa, 6 sylinteriä, 520 hv, 2500 Nm
Vaihteisto: TipMatic 12.26, automatisoitu, 12 nopeutta
Perusakseliväli: 3100 mm.
Perävälitys: 2.71. Myynti: Adampolis Finland Oy Espoo