Maanteiden tavaraliikenteessä on tulossa voimaan seuraavia säädösmuutoksia.
- 31.12.2024: Analogiset ajopiirturit ja ei-älykkäät digipiirturit (käyttöönotto ennen 6/2019) on kansainvälisessä liikenteessä vaihdettava toisen sukupolven älykkääseen ajopiirturiin. Puhtaasti kansallisessa liikenteessä oleviin kuorma-autoihin ajopiirtureita ei tarvitse vaihtaa.
- 31.12.2024: Kaasu-, sähkö- ja vetykäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatuen tukikausi päättyy. Kesällä lausuntokierroksella olleen lakiluonnoksen mukaan hakemukset tulee jättää viimeistään 31.12.2024.
- 1.1.2025: Piirturilevyjen ja ajopiirturin tulosteiden mukanapitovelvoite kasvaa 28 päivästä 56 päivään.
- 1.1.2025: Lausuntokierroksella olleen hallituksen esitysluonnoksen mukaan jakeluvelvoite kiristyy 13,5 prosentista 16,5 prosenttiin, mikä nostanee dieselin hintaa joillakin senteillä. Vielä nyt voimassa olevassa lainsäädännössä jakeluvelvoite kiristyisi 29,0 prosenttiin vuodelle 2025. Mikäli jakeluvelvoitteen nousua lievennetään hallituksen esityksen mukaisesti, estetään hallituksen arvion mukaan dieselin hinnan nousu 13 sentillä.
- 1.1.2025: tiettyjenhenkilö- ja pakettiautojen vuotuinen ajoneuvoveron perusvero alenee keskimäärin 28 euroa vuodessa. Suurimmillaan veronalennus on 52 euroa vuodessa. Perusveron alennus koskee pakettiautoja silloin, kun auton käyttöönotto on tapahtunut viimeistään 1.9.2019.
- 1.1.2025: Kestävyysraportointidirektiivin (CSRD)raportointivelvollisuus alkaa koskea sellaisia suuria yrityksiä, jotka täyttävät vähintään kaksi seuraavista kriteereistä: yli 250 työntekijää, liikevaihto yli 40 miljoonaa euroa tai tase yli 20 miljoonaa euroa. Raportointivelvollisuudella on usein vaikutuksia myös näille yrityksille kuljetuspalveluita tuottaville pienemmille yrityksille.
Älykkään ajopiirturin takautuvia asennuspakkoja ei ole tulossa puhtaasti kansallisessa liikenteessä oleviin kuorma-autoihin.