Kuorma-auton alustan sekä päällirakentajan yhteistyö hyödyttää kuljetusyrittäjää tarjoamalla heti työhön valmiin työkalun. Yhteistyöllä on myös suuri merkitys myös valmiin ajoneuvon käytettävyydessä. Huolellisesti sovitetut komponentit helpottavat laitteiden käyttöä ja huoltoa.
Ivecon malliuudistuksen myötä valmistaja on mahdollistanut erilaisten päällirakenteiden ja lisäakselistojen asennukset sertifioitujen yhteistyökumppanien avustamana. Tähän asti Helsinkiläinen VTA Tekniikka Oy on asentanut Ivecon alustoihin Italialaisia Cantoni lavoja. Nyt Iveco tarjoaa suomalaisten asiakkaidensa käyttöön viisiakselista T-Way Nordic 10x4 kippiautoa, joka on varusteltu valmiiksi ajoon jo Italiassa.
Koeajossa ollut 510 hevosvoiman 13-litraisella moottorilla varustettu, kivilavainen kuorma-auto edustaa maansiirtoon tarkoitetun malliston raskainta puolta. Pohjois-Italiassa Mantovan lähellä olevan S.T System Truck S.p.A:n asentamalla viimeisellä ohjaavalla ja nostettavalla lisäakselilla sekä milanolaisen Cantonin rakentamalla kivilavalla varustettu viisikko täyttää varmasti myös suomalaisen kuljetusyrittäjän tarpeen.
Cantonin 6940 millin pituisen, yksiputkisella etukipillä varustetun kivilavan pohja on hitsattu 10 mm. (HB 450) ja laidat 8 mm. (HB 400) teräksestä. Työn laatu on ainakin silmämääräisesti korkealla tasolla. Hitsisaumat ovat ainakin siistit ja suorassa. Lavan ulkopinta on suojattu sinkkikerroksella sekä kaksikerros polyuretaanimaalauksella, joka on kehitetty pohjoisiin olosuhteisiin. Tilavuudeltaan 16 kuution lavalla varustetun viisiakselisen omapaino on 19260 kiloa ja kantavuus 22740 kiloa.
Alusta on viimeistä akselia lukuun ottamatta rautajousinen. Auto kulkee maantiellä vakaasti ja tuntuu hyvin maastokelpoiselta. Ivecon voimansiirtolinjassa on Cursor 13 moottorin jälkeen 16 vaihteinen Hi-Tronix automatisoitu vaihteisto, joten pykäliä löytyy jokaiseen lähtöön. Ohjaamosta poistui malliuudistuksen yhteydessä muutamia ivecoismejä kuten oikean sivulasin kehys, joka vaikeutti näkyvyyttä etuviistoon: mittaristo on selkeämpi, katkaisijoiden selkeys ja käytettävyys on myös parantunut.
Pohjoisiin olosuhteisiin valmiiksi rakennettu Iveco T-Way vaikuttaa laadukkaalta peliltä räyhäkkäisiin olosuhteisin. Kokonaisuus on laadukas ja yksityiskohtia on mietitty. Hyötyjäkin löytyy: omistajan toivomia yksityiskohtia lukuun ottamatta auton on heti valmiina työhönsä.
Pitkän perinteen lavanvalmistajana omaava yritys tietää mitä tekee. Asennukset tekevät yritykset ovat sijoittuneet järkevän matkan päässä autotehtaalta, joten päällirakennevalmistuksen aiheuttamat päästöt ovat pienet.
IVECO T-WAY 8x4 Kiviauto
Moottori: Cursor 13 Diesel, 519 hv, 2300 Nm
Vaihteisto: Hi-Tronix, 16 nopeutta
Akseliväli: 4750 mm.
Jousitus: Lehtijousitus (Viides akseli: ilma)
Lavan Koko: 16 kuutiota, 6940 mm. x 2300 mm Myynti: Iveco Finland Oy