Outi Nietola aloittaa Logistiikkayritysten Liiton toimitusjohtajana 1.1.2025, kun nykyinen toimitusjohtaja Pekka Aaltonen jää eläkkeelle. Hän iloitsee mahdollisuudesta päästä edistämään logistiikka- ja kuljetusalan toimintaedellytyksiä.
Onnea uudesta tehtävästä! Mitä kaikkea tehtäviisi tulee kuuluumaan?
Kiitos! Odotan uusia tehtäviäni jo innolla. Tulen taloon 25.11., jolloin alkaa perehtyminen Pekan johdolla.
Toimitusjohtajana vastaan liiton toiminnasta, liiton hallituksen alaisuudessa. Lisäksi toimin tulen mukaan SKALin johtoryhmään ja toimin logistiikkajohtajana. Vastuulleni tulee muun muassa logistiikkavaliokunnan sihteerinä toimiminen. Odotan erityisesti sitä, että pääsen tutustumaan jäsenyrityksiimme ja miettimään heidän kanssaan yhdessä strategioita alan toimintaympäristön kehittämiseksi.
Mikä sai sinut hakemaan tätä tehtävää?
Edunvalvontatyö on todella mielenkiintoista ja samalla haastavaa. Tein aiemmin lähes kymmenen vuotta logistiikka-alan edunvalvontaa. Kun tilaisuus nyt tuli, halusin palata konkreettisten edunvalvontateemojen pariin, tiiviiseen yhteistyöhön yritysten ja myös muiden verkostojen kanssa.
Entä millainen tausta sinulla oikein on?
Tällä hetkellä työskentelen Huoltovarmuuskeskuksessa logistiikan johtavana varautumisasiantuntijana. Tehtäviini kuuluvat muun muassa HVK:n Logistiikka- ja teollisuustiimin tiimivastaavana sekä Logistiikka2030-kehittämisohjelman ohjelmajohtajana toimiminen. Vastaan myös yhteistyöstä LVM:n, Väyläviraston ja Traficomin suuntaan.
Aiemmin olen toiminut Metsäteollisuus ry:n logistiikkapäällikkönä, työkierrossa Liikenneviraston asiakkuuspäällikkönä sekä logistiikan konsultointi- ja projektipäällikön tehtävissä WSP Finland Oy:ssä, Pöyry Infra Oy:ssä ja VTT:llä.
Opiskelin kauppatieteiden maisteriksi Turussa. Alun perin olen kotoisin Rovaniemeltä.
Onko SKAL ennestään tuttu organisaatio?
Kyllä vain! Olemme tehneet aiemmin yhteistä edunvalvontaa ja nykyisessä tehtävässäni huoltovarmuuden parissa SKAL on yksi keskeinen toimija.
Tällä alalla on paljon tuttua porukkaa. SKALin johtoryhmästäkin tunsin ennestään lähes kaikki.
Miksi juuri logistiikka-ala?
Toimiva logistiikka ja kuljetukset ovat elinkeinoelämän ja koko yhteiskunnan toiminnan perusedellytys. Sen ovat myös koronakriisi ja Venäjän hyökkäyssota osoittaneet entistä vahvemmin.
Alan toimintaedellytysten turvaaminen on Suomen talouden kannalta tärkeää. Siksi logistiikan tehokkuudesta sekä alan yritysten kilpailukyvystä on huolehdittava. Tähän työhön sukellan innolla.