Kuljetusyrittäjä-median uudistus on tehty yhteistyössä media- ja markkinointialan yrittäjä Miikka Tikan kanssa. Uudistuksen myötä lehtemme on jatkossa yhä helppolukuisempi, koukuttavampi ja monikanavaisempi.
Mutta kuka on Miikka Tikka?
– Olen suunnittelutoimisto Tikka Talvenheimon toinen perustaja. Päätin ryhtyä yrittäjäksi vuonna 2018, yli kymmenen vuoden mediatalouran jälkeen.
– Työkokemusta on tähän mennessä kertynyt laajasti niin digi-, printti- kun liikkuvan kuvan puolelta. Näiden parissa työskentelen päivittäin. Entisiä työnantajiani ovat mm. Adcore, Alma Media ja Otavamedia.
Mielenkiintoinen tausta! Tämä ei tainnut olla ensimmäinen Kuljetusyrittäjään liittyvä projekti?
– Ei suinkaan! Tein Kuljetusyrittäjälle ensimmäisen konseptiuudistuksen 2000-luvun alussa.työskennellessäni Alma Medialla johtavana Art Directorina. Silloinkin jumppasimme lehden sisältöjä ja suunnittelimme lehden ulkoasu-uudistuksen, jota sen aikainen taittokumppani lähti toteuttamaan.
Kertoisitko vielä, mikä lehdessä on nyt erilaista?
– Isoin selkeä ero on varmasti visuaalisessa ilmeessä. Kun SKALin koko brändi uudistuu, on Kuljetusyrittäjä-lehden uusi visuaalinen ilme linjassa sen kanssa.
– Keskityimme siihen, että lehti olisi entistä selkeämpi ja luettavampi. Avaintekijöitä oli rakenteen selkiyttäminen ja huomion kiinnittäminen esimerkiksi kuvasuunnitteluun.
– Lisäksi lehti on nyt yhä monikanavaisempi. Ohjaamme lukijoita myös verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan. Edunvalvontaa tuodaan lukujen ja konkretian kautta. Lukemista on myös sille, joka vain silmäilee lehden pikaisesti.
Millainen prosessi Kuljetusyrittäjän uudistus tänä vuonna oli?
– Helpompi kuin viimekertainen. Tätä edesauttoi se, että olemme viimeisen kahden vuoden aikana tehneet SKALin tiimin kanssa yhteistyötä muun muassa verkkosivujen kanssa. On ollut ilo työskennellä sitoutuneen, ammattitaitoisen ja innostuneen tiimin kanssa.
Olet tehnyt urasi aikana useampia lehtiä. Millaisia ilmiöitä olet huomannut eri järjestöjen lehdissä?
– Olen urani aikana päässyt suunnittelemaan ja tekemään monenlaisia medioita.
– Jos tarkastellaan järjestölehtiä, niin niissä on viime aikoina nähty erilaisia ratkaisuja, mitkä eivät välttämättä ole olleet niitä parhaimpia. Esimerkiksi on päädytty lopettaa painettu lehti kokonaan ja lähdetty tekemään sisältöjä verkkosivulle. Sitten on ihmetelty, kun lukijat ovat kadonneet.
Tässä kokemus on opettanut sen, että tärkeintä on ymmärtää eri medioita ja toimia niissä niiden ehdoilla. Vuorovaikutus on tärkeää lukijoiden ja tekijöiden välillä. Some ja digitaalisuus madaltavat kynnystä vuoropuheluun.
Olet itsekin yrittäjä. Millaista on yrittäjän arki?
– Vaihtelevaa ja monipuolista. Yrittäjyys eroaa lopulta aika vähän isommassa yrityksessä työskentelystä. Vanhasta elämästä on kertynyt paljon oppia esimies- ja asiantuntijatehtävissä: olen tottunut toimimaan itsenäisesti ja tekemään päätöksiä. Se merkittävä ero toki on, että aiemmin tein töitä ison yrityksen nimiin, ja nyt vastaan tekemisestä itse.
– En koskaan pitänyt isoissa yrityksissä ”turhista palavereista” ja siitä, että kaikki piti saada aikaan toimistoaikoina. Yrittäjänä minulla on vapaus valita, milloin ja miten työni teen.
Entä vapaa-aikasi? Vai onko sitä yrittäjän arjessa?
– Vapaa-aika menee musiikin parissa, on sitten kyse rumpujen soittamisesta, hifistelystä, levynkansista tai sitten valokuvaamisesta tai musiikkivideoiden tekemisestä. Tämän lisäksi pelaan futista harrastajatasolla.