RANLE on vuonna 2018 kahden kuljetusalan ammattilaisen, Petri Rantasen ja Petteri Lehden, perustama yritys. Viime vuonna Salossa asuva yrittäjäduo oli mukana tukemassa Ukrainan avustustoimia ja jatkoa on yhä luvassa.
Kaksi sanavalmista yrittäjää päättivät yhdistää voimansa ja perustaa oman yrityksensä toimittuaan kuljettajina toisen yrityksen palveluksessa. Nyt 5-vuotias RANLE Oy toimittaa kappaletavarakuljetuksia, materiaalikuljetuksia rakennuksille, metalliteollisuuden tuotekuljetuksia, pikakuljetuksia ja varastointia Etelä-Suomen alueella.
Viime vuoden aikana he ovat aktivoituneet erityisesti Ukrainan auttamiseksi. He kuljettavat raaka-aineita yrityksille, jotka valmistavat Ukrainaan lähteviä savupiippuja ja kamiinoita.
Kyseessä on Lahjoita kamiina Ukrainaan -kampanja, jota hallinnoi ukrainalaisten auttamiseen keskittynyt yhdistys Omri ry. Kampanjantarkoituksena on valmistaa ja kuljettaa Ukrainaan mahdollisimman monta kamiinaa. Lahjoituksia kerätään yrityksiltä ja yksityishenkilöistä. Vuoden 2024 alkuun mennessä lahjoituksia on tullut 4 087 kamiinan verran ja projekti jatkuu edelleen.
– Salossa toimiva ohutlevyvalmistaja Stremet Oy ja metallikomponenttivalmistaja Metalli Piiroinen Oy ovat valmistavat tavarat. He pyysivät meitä mukaan. Viemme kamiinat Stremetiltä Piiroiselle, missä ne hitsataan. Sieltä ne lähtevät Puolan rajalle, kertoo Petteri Lehti.
– Lisäksi olemme kuljettaneet laatikoita avustuspisteisiin, joissa Ukrainaan lähetettäviä tuotteita pakattiin. Kuskasin aiemmin useampia lavoja, hän jatkaa.
Risto Piiroinen ja Martti Suosalo käyvät läpi kuormakirjaa
Joulukuussa näyttelijä Martti Suosalo ja hänen yhtiökumppaninsa Ekku Raikamo lähtivät viemään täyttä kamiinakuormaa kohti Ukrainaa. Taskussaan heillä oli tuoreet rekkakortit, jotka he hankkivat alun perin uuden telttateatterin kuljettamiseen. Salosta he ajoivat Helsinkiin, josta matka suuntautui Tallinnan kautta Puolaan.
– Oltiin vähän pakotettuja hankkimaan Teatteri Sirkus Suosalolle pari rekkakorttia, koska meillä on painoluokaltaan niin isoa kalustoa. Siitä tuli samalla uusi ammatti, Suosalo kertoi Ylen haastattelussa joulukuussa.
Eräänä päivänä Lehti oli auttamassa Suosaloa ja Raikamoa kuorman tekemisessä ja sen sitomisessa. Kyydissä oli 33 lavaa kamiinoja ja savupiippuja.
– Tämä oli mukava ja helppo projekti. Lahjoituksia tuli runsaasti ja sen edestä tehtiin kamiinoja. Me teimme työtä talkoohengessä, joten emme laskuttaneet Ukrainaan lähtevistä kuljetuksista, Lehti sanoo.
Strementin viimeisin kamiinaerä kuljetettiin Piiroiselle tammikuun alussa.
–Tuntuu hyvältä, että voimme auttaa omalta osaltamme, hän jatkaa.
Kilpailuetuna ketteryys
Yrittäjätaipaleensa aikana Petri ja Petteri ovat huomanneet, että ketterä kahden hengen yritys mahdollistaa joustavat, toimitusvarmat ja nopeatkin toimeksiannot.
– Se on myös meidän kilpailuvalttimme, että pystymme toimimaan nopeasti, kertoo Petri Rantanen.
– Pystymme toimittamaan asiakkaalle sen tarpeen mukaan – ei ole terminaaleja, joiden kautta kautta pitäisi koukata, hän jatkaa.
Yrityksen pääpaikka on Salossa ja kuljetuksia tehdään pääsääntöisesti Turun, Tampereen ja Helsingin alueilla ja Etelä-Suomessa. Yhteistyötä tehdään erityisesti metallialan ja rakennusalan toimijoiden kanssa.
– Viime syksynä osumaa tuli myös sen jälkeen, kun rakentaminen alkoi hiipumaan. Me olemme kuskanneet paljon nimenomaan rakennuspuolella, hän jatkaa.
Polttoaineen hinnat pidettävä kohtuullisina
Suomen talouden hiipuminen onkin näkynyt konkreettisesti yrittäjien arjessa. Rantanen kertoo, että kulut ovat nousseet reippaasti sen jälkeen, kun maailmantilanne muuttui vuoden 2022 alussa.
Yrittäjien ykkösviesti päättäjille on selvä: polttonesteiden kustannukset ovat edelleen korkeat.
– On meillä ollut haastavaa. Koskaan ei tiedä etukäteen, mitä päivällä on edessä. Polttoaineiden hinnat rankaisevat lujaa. Kalusto- ja materiaalikustannukset ovat kasvaneet. Erityisesti renkaiden hinnat ovat nousseet paljon, Rantanen sanoo.
Haasteet osaavan työvoiman saatavuudessa on näkynyt myös RANLEssa. Kuljettajia on Rantasen mukaan helppoa löytää, mutta taso vaihtelee.
– Hyvistä kuljettajista on jatkuva pula, Rantanen sanoo.
– Olemme rekrytoineet välillä kuljettajia Salon aikuiskoulutuskeskuksesta He ovat olleet talossa harjoittelujakson ajan, yleensä ne kestävät 1–6 kuukauden välillä, hän jatkaa.
Haasteista huolimatta Rantanen ja Lehti ovat huomanneet taloustilanteessa myös piristymisen merkkejä.
– Se on haitariliikettä molempiin suuntiin. Välillä aika tai ihmiset eivät meinaa edes riittää, sanoo Lehti.
– Kyllä valoa alkaa olemaan taas tunnelin päässä. Odotamme vielä, että maailma kunnolla heräisi, jotta olisi enemmän puuhastelua, Rantanen jatkaa.