Raikkaana torstai aamuna 13.4.2023 kello 3.30 starttasi Tilausliikenne Markku Mikkolan bussi Tampereelta kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Bussi oli lastattuna Sisä-Suomen Kuljetusyrittäjien Nuorten yrittäjien ryhmäläisillä. Lentoasemalla mukaamme liittyivät matkaisäntä Juha Mattila Renault Trucksilta sekä liikeystävämme Antti Verkama Nokian Renkailta ja Jussi Karjalainen OP Yrityspankista.
Ilmassa oli selkeästi jännittynyttä tunnelmaa, sillä olimme juuri edellisenä päivänä saaneet tietoomme, että Ranskassa oli alkamassa yleislakko sekä mielenosoitukset. Ja siis juuri sinä päivänä, kun me olimme Ranskaan suuntaamassa. Tiesimme että yleislakon vuoksi emme pääsekään suunnitellusti luotijunalla Pariisista Lyoniin, mutta onneksi saimme kahden tunnin luotijunamatkan sijaan järjestymään pikajunan, joka kulkisi tuon matkan viidessä tunnissa.
Finnairin lento Pariisiin sujui mukavasti, tosin hiukan myöhässä ja perillä meitä odottikin paikallinen opas Minna Larkovirta, joka toivotti meidät lämpimästi tervetulleeksi Pariisiin. Hän kertoi heti alkuun, että junamme on peruttu. Tähän matkanjohtaja Pia Vuori totesi, että ei hätää, luotijunan peruutus oli tullut tietoomme jo edellispäivänä ja että junamatka Pariisista Lyoniin on saatu järjestymään pikajunalla. Mutta tähän opas vastasi, että niinpä niin, mutta yleislakon vuoksi sekin pikajuna on nyt peruttu.
Matkatessamme bussilla oppaan kera Pariisin keskustaan, saimme ihmetellä raskaasti aseistautunutta ’Poliisien merta’, mielenosoitukset olivat juuri selvästi alkamassa. Samalla selvittelimme peruuntuneen junan tilalle uutta vaihtoehtoa, miten pääsemme illaksi 500 kilometrin päähän Lyoniin. Maittavan ruokailun jälkeen pääsimme kuin pääsimmekin ruuhkan läpi Ranskan neljänneksi suosituimpaan turistikohteeseen Eiffel-tornille.
Samalla oli myös selvinnyt, että pääsisimme paikallisjunalla Maconiin saakka ja Juha Mattila oli saanut hoidettua meille oman ’Renaultin’ bussikuljetuksen Maconista edelleen Lyoniin. Iltamyöhään pääsimmekin majoittumaan hotelliin ja kyllä kuulkas uni maistui.
Perjantaina oli ohjelmassa tutustuminen Renault Trucksin kokoonpanotehtaalle sekä moottoritehtaalle. Ranskan Lyonin ympäristössä on pitkät perinteet hyötyajoneuvojen valmistamisessa. Jo vuonna 1895 valmistui ensimmäinen tavarankuljettamiseen tarkoitettu auto. Pääsimmekin päivän päätteeksi tutustumaan Berliet säätiön ylläpitämään museoon, jossa olikin aika kattaus mm. Renault-, Saviem- ja Berliet merkkisiä raskaita ajoneuvoja.
Lauantaina olikin sitten kotiinpaluun aika. Matkalla Sveitsiin ihastelimme erilaisia, nopeastikin vaihtuvia maisemia korkeine jylhine vuorineen ja laaksoja pikkukylineen. Genevestä lensimme suoralla Finnairin lennolla kotosuomeen.
Aika upeat muistot jäi tästäkin matkasta, kiitos kaikille! Erityiskiitos Renault Trucksin myyntijohtaja Juha Mattilalle sekä liikeystävillemme Pohjola Vakuutus, OP Yrityspankki ja Nokian Renkaat.