Yhteistyö on voimaa vaikuttamisessa. Uusien kansanedustajien aloittaessa aloittivat myös SKALin kummiyrittäjät. He ovat avainasemassa, kun alan merkityksestä ja sen toimintaedellytyksistä viestitään päättäjille.
Tätä kirjoittaessa – huhtikuun lopussa – olemme juuri nimeämässä kummiyrittäjiä uusille vastavalituille kansanedustajille. Kullekin kahdestasadasta kansanedustajasta nimetään oma kuljetusalan kummiyrittäjä SKALin jäsenyrittäjistä. Uusien kansanedustajien aloittaessa, aloittivat myös SKALin kummiyrittäjät. Toki kummassakin joukossa on paljon jo aiempina vuosina toiminnassa mukana olleita.
Tuodaan alaa esille
Suomen liikennejärjestelmässä erityisesti kumipyöräkuljetuksilla on hyvin merkittävä asema. Siksi vahva kotimainen kuljetus- ja logistiikka-ala ja sen kehittäminen kestävällä ja vastuullisella tavalla on ensiarvoisen tärkeää. Kilpailukykyiset ja kannattavat kotimaiset kuljetusyritykset ovat myös yksi Suomen huoltovarmuuden tae.
Tärkeintä on tuoda alaa rehdisti esille päättäjille, kuvata muun muassa poliittisen päätöksenteon vaikutuksia kuljetusalalle ja hakea yhteistyössä rakentavasti ratkaisuja aina kulloinkin käsillä oleviin asioihin. Kuljetus- ja logistiikka-alan tuntemus onkin mielestämme päättäjille tärkeää ja tässä onkin myös kummiyrittäjän yksi tärkeä tehtävä.
Kuljetusalan kummeilla on myös oma roolinsa alan tunnetuksi tekemisessä. Kuljetusalan arvostuksen nostaminen vaatii meidän kaikkien työtä yhdessä. Kuljettajapula on yksi aikamme isoista haasteista, jonka moni kuljetusyrittäjä on jo kohdannut. Työvoimaa, varsinkin pätevää ja osaavaa, työstään motivoitunutta, on yhä vaikeampaa löytää. Tämän haasteen ratkomiseksi tullaan tarvitsemaan lähivuosina monenlaisia toimia. Ongelman ja ratkaisuehdotusten esiintuomisessa kummiyrittäjälläkin on oma roolinsa.
Toinen tärkeä teema tienpäällä työtään tekevälle kuljetusalalle on tiestö ja sen kunnossapito. Tiestö rapistuu nyt lähes ennätysmäistä tahtia. Kuitenkin kunnossa oleva tiestö tarvitaan elinvoimaisessa maassa joka tapauksessa. Tätä ei muuta liikenteen sähköistyminen tai uudet käyttövoimat eikä digitalisaation ja automaation ajamista helpottava tekninen kehitys.
Yksi tulevien vuosien isoista kysymyksistä onkin tiestön ja koko suomalaisen liikenneinfran ylläpito ja kehittäminen tavalla, joka on kestävällä pohjalla. Korjausvelan kasvu on katkaistava ja löydettävä rahoitustavat, joilla tiestöä ylläpidetään ja myös kehitetään jatkossa. Yksi lisäpanostuksia vaativa liikenneinfran osa ovat taukopaikat, joita on kehitettävä osana liikenneinfraa.
Tule mukaan!
Kummiyrittäjä pitää yhteyttä omaan kansanedustajaansa - kuinka usein ja millä tavoin tämä tapahtuu, on kiinni kunkin omista resursseista ja toisaalta myös kansanedustajasta ja tämän aikatauluista. Tapaamiset voivat olla virallisluontoisempia tai vapaamuotoista yhteydenpitoa vaikkapa puhelimitse, silloin kun tapetilla on erityisesti kuljetusalaa koskettavia asioita, kuten viimeisen vuoden aikana polttoaineen hintojen rajuissa nousuissa.
Kun meillä on hyvät ja toimivat yhteydet päättäjiin normaaliaikoina, on helpompaa ottaa yhteyttä myös haastavina hetkinä.
Kesän aikana moni kummiyrittäjä varmasti jo tapaa oman kansanedustajansa tai virittelee yhteydenpitoa muulla tavoin – välineet yhteydenpitoonhan ovat tänä päivänä moninaiset. Näkyvä startti kummitoimintaan saadaan kuitenkin uuden eduskunnan ensimmäisen syysistuntokauden alkaessa syyskuun alkupuolella, jolloin järjestämme kyyditykset kansanedustajille eduskuntatalon portaille kuorma-autoilla. Tämä on samalla oivallinen tilaisuus nostaa kuljetusalaa ja sen merkitystä yhteiskunnalle julkisuuteen laajemminkin.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä: viestinta@skal.fi