Asiantuntijatyössään konsulttiyrityksessä Jarkko Rantala tekee laajapohjaista perusteluviestintää. Hän nostaa ilmiöitä näkyviksi, ei syyttele ketään, vaan on herättämässä keskustelua – mielellään uusista näkökulmista.
Jarkko Rantala oli yksikönpäällikkönä WSP Finland Oy:ssä toteuttamassa selvitystä, jonka SKAL tilasi tieteknisten omaisuuksien sekä liikenneteknisten ja kunnossapidon toimenpiteiden vaikutuksista kuorma-autokuljetusten CO2-päästöjen määrään (sivu 12).
– Toivon, että esiin nostamamme ajatukset faktapohjaisista ratkaisuista herättävät kysymyksiä ja keskustelua sekä johtavat toimenpiteisiin. Olen tyytyväinen, kun voin edistää ajatustenvaihtoa maanteiden tavaraliikenteen merkityksestä yhteiskunnassamme.
SKALille tehty selvitys oli Jarkko Rantalan mielestä kiehtova. Aluksi työryhmän jäsenet vaihtoivat ajatuksia SKALin johdon kanssa. Sen jälkeen yhdisteltiin ja ideoitiin niitä edelleen oman porukan kanssa.
– Selvitystä tehdessäni sain asettaa itselleni taas riman korkealle.
Turussa syntynyt Jarkko on opiskellut ja työskennellyt niin paljon Tampereen seudulla, että tuntee itsensä tamperelaiseksi, vaikka on asunut viimeiset parikymmentä vuotta Kuopiossa. Hän on myös edelleen Tapparan kannattaja. Jarkko opiskeli Tampereen teknillisessä korkeakoulussa rakentamistalouden diplomi insinööriksi. Mielenkiinnon kohde kuitenkin vaihtui ja hän teki sekä lisensiaattityönsä että tekniikan tohtorin tutkintonsa kuljetus- ja logistiikka-alan aiheista.
– Olen ollut tyytyväinen alan vaihtamiseen, sillä 27 työvuoden jälkeen koko ajan kehittyvä toimiala on edelleen kiinnostava. Olen saanut tehdä sen parissa kolme erilaista uraa.
Raskaan kaluston autokaupan puolella Jarkko työskenteli jo opiskeluaikana isänsä jalanjäljillä. Isän mukana hän oli päässyt asiakastapaamisiin ja muutamaan SKALin tilaisuuteenkin jo kymmenkesäisestä. Akateeminen ura kesti vuoteen 2015 asti ja huipentui Tampereen teknillisen yliopiston logistiikan professuuriin. Konsulttimaailman lisäksi Jarkko on työskennellyt logistiikkaprojekteissa kehitysyhtiöissä ja maakuntaliitossa. Selvityksen SKALille hän laati WSP Finland Oy:ssä, josta siirtyi 11. huhtikuuta samantyylisiin tehtäviin AFRY Finland Oy:öön.
– Kaikki työni ovat tukeneet hienosti toisiaan.
Jarkon mielenkiinto ulottuu myös moniin muihin asioihin.
– Olen fanaattinen moottoripyöräilijä. Kierrän mielelläni Harley Davidson -tapahtumissa erityisesti ulkomailla. Aiempi luontokuvausharrastukseni on vaihtunut retkeilyyn luonnossa yksin tai porukalla. Kilometrejä en reissuillani laske. Lisäksi pidän livemusiikkikeikoista ja soittelen sähkökitaraa.
Jatkuva oppimisen palo on yksi Jarkon keskeinen voimavara. Hiljattain hän on hankkinut harrastukseen liittyen myös moottoripyörien ennakoivan ajon kouluttajan pätevyyden. Mielenkiinnosta kuljetusalaan hän ajoi rekkakortin professorina toimiessaan.