Tavaraliikenteen sähköistyminen on alkanut. Suurin hyöty siitä saadaan, kun mietitään tarkasti, millä alueilla toimittaessa saadaan kaikkein suurin hyöty. Kaupunkien keskustoissa sähköauton toimintasäteellä ei ole suurta merkitystä, energiaa saadaan tarvittaessa ladattua akkuihin helposti ja lähipäästöjen nollaantumisesta hyötyy alueiden asukkaat.
Kaikki suurimmat hyötyajoneuvovalmistajat ovat esitelleet ns. tonniluokan sähkökäyttöisen pakettiauton. Näillä on näppärää hoitaa asutuskeskuksiin suuntautuvaa tavaranjakoa. Myös Ford on kantanut kortensa kekoon sähköistämällä legendaarisen Transit-malliston.
Saimme kokeilla L3H2-versiota, jonka kantavuudeksi on saatu 964 kiloa. Voimanlähteenä autossa on 135 kilowattia (184 hevosvoimaa) 430 newtonmetrin väännön omaava sähkömoottori.
Kapasiteetiltaan 68 kilowattitunnin akustolle luvataan yhdellä latauksella WLTP-vertailuarvon mukaisesti 317 kilometriä. Toimintamatka, kylmässä kelissä tähän oli tosin vaikeaa päästä. Pakettiautoon on asennettu biodieselillä toimiva lisälämmitin, joka omalta osaltaan lisäsi matkustusmukavuutta lämmittäen ohjaamon nopeasti riittävään lämpötilaan. Lämmittimen hyötysuhde on erittäin korkealla tasolla, joten sen käyttäminen on perusteltua juuri sähkökäyttöisissä ajoneuvoissa.
Junamaista ajamista
Ohjaamossa sähkökäyttöisyyden huomaa ainoastaan kojetaulun energiamittarista, suunnanvaihdin on asennettu sopivaan paikkaan kojetaulun keskelle, josta sitä on helppo käyttää. Samasta katkaisijasta voi valita useita eri ajotilanteisiin soveltuvia ajotiloja.
Kuljettajan istuin on korkealuokkainen, ja siinä on erittäin hyvä istua. Verhoilu kestää myös likaisia ajovaatteita. Ajoasennosta saa helposti hyvän, joten liikkuminen Transitilla on mukavaa. Dieselmoottoria korkeamman vääntömomentin ansiosta auto on ripeä liikkumaan. Tämä kannattaa huomioida ajotyylissä koska ripeällä ajotavalla toimintamatka kutistuu huomattavasti. Asialla on merkitystä myös rengaskulutukseen.
Lähes 11 kuution kuormatila tarjoaa samat puitteet kuin vastaava polttomoottorimallisto. Kuormatilan lattian ja pohjalevyn väliin asennettu akusto ei juurikaan nosta kuormauskorkeutta. Akkujen sijoitus tasapainottaa auton kulkua tehden ajamisesta junamaista. Näin autolla on mukava pyöritellä taajamissa ja sillä voi käydä ajelemassa myös pidempää taivalta. Latausvaihtoehtoja ovat sekä normaali vaihtovirtalataus (AC), joka lataa akun täyteen yön aikana noin 8 tunnissa tai tasavirtalataus (DC), joka lataa akun 15–80 prosenttiin (115 kilowattia) parhaimmillaan noin 30 minuutissa.
Uusi täyssähköinen Ford Transit edustaa yhden maailman vanhimman autonvalmistajan nykyaikaisinta tuotetta. Valmistaja on osannut hyvin sekoittaa uuden ja vanhan tekniikan niin, että autolla on helppo liikkua päästöttömästi ja hiljaisesti kuten kaupunkien keskustoissa toimivien kulkuneuvojen kuuluukin liikkua.
Ford E-Transit 350 BEV L3H2
Moottori: Sähköauto, takaveto, 135 kW (184 hv)
Teho: 135 kW (184 hv)
Vääntö: 430 Nm
Akuston energiasisältö: 68 kWh.
Toimintamatka: 258 km
Mitat: pituus: 5981 mm, leveys: 2059 mm, korkeus: 2443 mm, akseliväli: 3750 mm
Tavaratilan koko: 11 M3
Omamassa: 2536 kg
Perävaunumassa: jarruton: 750 kg
Takuu: 8 vuotta / 160 000 km
Myynti: Oy Ford Ab