Viiden hengen lavamaasturilla voidaan hoitaa monenlaiset kuljetustarpeet. Hyvät kompromissit suhteessa maantiehen sekä maastoon tarjoaa hyvät lähtökohdat uudistuneelle Volkswagen Amarokille. Kiitos maamme autoveroasteen, Amarokin hankintaan tarvitaan keskivertoa enemmän varallisuutta.
Volkswagenin nelivetoinen Amarok-mallisto uusiutui viime vuonna. Autolla on nykyisin vahvat sukujuuret Ford Rangeriin. Tämä on nähtävissä erityisesti auton sisältä, sillä tiettyjä Volkswagenille sekä Fordille tyypillisiä ominaisuuksia on tarpeen mukaan jätetty näkyville. Moottori ja ulkonäkö tulevat kumppanilta, silti autossa on nähtävissä erittäin vahva kansanauton, Volkswagenin leima.
Uudistukset näkyvät myös ulkoa: 17 senttiä kasvanut akseliväli on kasvattanut auton pituutta noin kymmenen senttiä, lavalle on mahdollista lastata EUR-lava. Kuljettajalla sekä apumiehellä on ohjaamossa leppoisat olot. Varsinkin isoa kuljettajaa saattaa hiukan ahdistaa ohjaamoon nousu, vaikka tilaa on, korin muotoilu laittaa pitkän miehen selän mutkalle. Onnistuttuaan tehtävässä kuljettaja saa itselleen erityisen mukavan miljöön. Kookkaat sivupeilit sekä onnistunut peruutuskameran kaksiosainen näyttö mahdollistavat hyvän näkyvyyden taaksepäin. Takapenkillä matkustavien mukavuus riippuu heidän pituudestaan. Pidempien matkustajien mukavuutta rajoittaa melko pienet jalkatilat.
Koeajetun yksilön Aventura -varustus on hienostuneempi kuin rivakkaan maastokäyttöön tarkoitettu PanAmerican. Kojetaulun suurempi näyttö, avaimeton käynnistys ja laadukas Harman & Kardonin äänentoistojärjestelmä tekevät kuljettajan työstä helpompaa. Maastoajoa helpottaa tasauspyörästön lukko sekä alamäkihidastin. Voimanlähteenä on 177 kW (240 hv) V6-moottori sekä kymmenen nopeuksinen automaattivaihteisto. Tällä voimansiirrolla voidaan auto viedä huolettomasti pahimpaankin kuralätäkköön.
Uusi Amarok on toimiva peli useisiin erilaisiin olosuhteisiin. Sillä pärjää hankalissa maastoissa ja sillä on mukava pyöritellä nopealla valtatiellä. Kaupungissa menoa voi rajoittaa sen suuri koko. Keulan äärikulmia on hiukan huono arvioida, tätä tosin helpottaa kojetaulun näytölle saatava lintuperspektiivikuva. Amarokin valintaa voi rajoittaa sen hinta, hintalapussa lukee reilut 115 000 euroa. Kokoisekseen auton kulutus on kohtuullinen, koeajon aikainen kulutus oli 10.2 l/100 km. Lukema on sama kuin WLTP-kulutus.
Volkswagen Amarok Aventura 3.0 V6 TDI
Moottori: Diesel, V6 177 kW (240 hv)
Vaihteisto: 10 nopeutta, automaatti, mekaaninen lukkoperä
Pituus: 5350 mm. Leveys: 1910 mm. Korkeus: 1888 mm. Akseliväli: 3270 mm.
Perävaunumassa: 3500 kg
Takuu 5 vuotta / 200000 km
Myynti K-auto