Kabotaasisääntelyä ollaan täsmentämässä liikennepalvelulakiin kirjattavilla tarkennuksilla. SKAL antoi lausuntonsa Liikenne- ja viestintäministeriön lakiluonnokseen, jolla on tarkoitus varmistaa EU:n kabotaasisääntelyn noudattaminen sekä mahdollistaa kabotaasiliikenteen valvonta. Lisäksi laittomasta kabotaasista asetetaan selkeä sanktio. SKAL kannattaa esitettyjä kabotaasikuljetuksen määritelmän täsmennyksiä ja hallinnollisen maksuseuraamuksen käyttöönottoa.
Kabotaasiliikenteellä tarkoitetaan valtion sisäisten kuljetusten suorittamista toiseen valtioon sijoittautuneen liikenteenharjoittajan ajoneuvolla. EU:n tavaraliikennelupa-asetuksella säädetään edellytyksistä, joilla toisesta jäsenvaltiosta olevat liikenteenharjoittajat voivat harjoittaa liikennettä jäsenvaltiossa eli kabotaasia.
Kabotaasin osalta ongelmallista on ollut säädöksen suurpiirteisyys, kun määritetään tavaraliikenteen kolmea sallittua kabotaasimatkaa seitsemän vuorokauden aikana.
– Tämä epämääräisyys on tehnyt kabotaasin valvonnasta vaikeaa. Jos toisen EU-jäsenvaltion kuljetusyritys suorittaa useita lastauksia ja purkauksia toisessa jäsenvaltiossa, jää tilanteessa epäselväksi, miten kabotaasimatkaan sisältyvät kuljetukset lasketaan. Tätä epäselvyyttä ollaan siis nyt tarkentamassa ja esitykset sanktioineen ovat myönteisiä, sanoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Tieliikenteen kabotaasissa on aina yhteys kansainvälisiin kuljetuksiin, joten on perusteltua verrata toimia esimerkiksi lähialueiden tilanteeseen.
– Esimerkiksi viime raportointikaudella Suomessa raportoitiin ainoastaan kolme esitutkintaan edennyttä kabotaasirikkomusta kun verrokkimaissa, kuten Ruotsissa, niitä on tyypillisesti useita satoja. Suomi ryhdistäytyy nyt tässä asiassa ja täsmentävän säädösmuutoksen vaikutukset mahdollistavat valvonnan jatkossa myös Suomessa, Kujala sanoo.
Lakiesityksessä ehdotetaan, että kabotaasiliikenteelle määritetään EU-sääntelyä tarkentavat kirjaukset liikennepalvelulakiin niin, että tavaraliikenteessä sallittujen kuljetusten määriä voitaisiin paremmin valvoa. Kabotaasimatkan sallittuja kuljetuksia ja kabotaasin enimmäiskestoa koskevat tarkennukset vastaisivat muiden pohjoismaiden lainsäädäntöä.
Esityksessä ehdotetut kabotaasia tarkentavat kirjaukset:
Tavaraliikenteessä kolmen sallitun kabotaasimatkan yhteen matkaan saisi sisältyä joko
1) yksi kuormauspaikka ja yksi purkauspaikka;
2) useita kuormauspaikkoja ja yksi purkauspaikka, jos purkaus tapahtuu rahtikirjaan merkityn lopullisen kuorman vastaanottajan luona; tai
3) yksi kuormauspaikka ja useita purkauspaikkoja, jos kuormaus tapahtuu rahtikirjaan merkityn alkuperäisen lähettäjän toimesta
SKAL pitää erittäin tärkeänä sitä, että sallitun kabotaasikuljetuksen määritelmä lisätään liikennepalvelulakiin.
Hallinnolliset maksuseuraamukset käyttöön kabotaasin sanktioinnissa
Lakiesityksen mukaan tieliikenteen kabotaasirikkomus ja kuljettajatodistuksen hankinnan laiminlyönti sanktioitaisiin hallinnollisella maksuseuraamuksella. Ehdotetut seuraamusmaksut olisivat 5 000 euroa tieliikenteen kabotaasirikkomuksesta ja 3 000 euroa kuljettajatodistuksen hankkimisen laiminlyönnistä.
– SKAL tervehtii ilolla näitä esityksiä. Kannatamme ehdotettuja hallinnollisia seuraamusmaksuja. Nämä kohdistuvat selkeästi harmaata taloutta harjoittaviin yrityksiin ja luovat toivottavasti tarpeellisen ja riittävän pelotteen, jotta nykytilanteeseen saadaan parannus, sanoo SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herrala.
SKAL esittää, että myös luvattoman liikenteen harjoittamisesta säädettäisiin vastaavalla tavalla hallinnollinen maksu.
Eurostatin arvio Suomen kabotaasin määrästä alhainen
EU:n tilastovirasto Eurostatin mukaan kabotaasiliikenteen osuus EU:n tonnikilometreistä oli vuonna 2023 noin 4,7 prosenttia. Vastaava arvio Suomessa ajetun kabotaasin kuljetussuoritteesta on noin 0,5 prosenttia.
Kabotaasiliikenteen mittaamiseen liittyy kuitenkin merkittäviä epävarmuuksia ja Suomessa tehtävän kabotaasin määrästä on hyvin erilaisia arvioita. SKALin useasti teettämän liikennelaskennan mukaan noin 10 prosenttia kuorma-autoliikenteestä on rekisteröity ulkomaille.

Eurostatin arvio on ilmeisesti aivan liian alhainen ja todellinen tavaraliikenteen kabotaasin kuljetussuorite on Eurostatin tilastoja suurempaa.
– Laiton kabotaasi heikentää suomalaisten kuljetusyritysten toimintaedellytyksiä ja lisää myös harmaata taloutta. Nyt valmisteilla oleva lakiesitys parantaa tilannetta, Herrala kertoo.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 3 600 kuljetusyritystä ympäri Suomea. www.skal.fi; @SKALry


