Lausuntopyyntö VN/35525/2023 24.5.2024
Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt lausuntoja taksisääntelyn arviomuistiosta. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on tutustunut muistioon ja esittää lausuntonaan seuraavaa.
SKAL pitää arviomuistion esityksiä pääosin kannatettavina. SKAL yhtyy suurelta osin Taksiliiton kannanottoihin, mutta esittää joitakin täsmentäviä ja vahvistavia kommentteja erityisesti luvanhaltijan hyvämaineisuuteen, koulutukseen ja kokeisiin liittyen sekä myös taksinkuljettajan ajolupaan liittyviin esityksiin.
SKAL toteaa, että liikenneluvanhaltijoiden hyvämaineisuuteen vaikuttaviin rikoksiin esitetyt muutokset vaikuttaisivat esityksen mukaan myös tavaraliikenneluvan haltijoihin. SKAL myös muistuttaa, että tavaraliikenneluvan haltijoilla on oikeus ilmoitusmenettelyn myötä harjoittaa myös taksiliikennettä, joten kaikilla taksiliikenteen säädösmuutoksilla voi olla osaltaan vaikutuksia myös tavaraliikennettä harjoittaviin yrityksiin.
Taksinkuljettajan ajoluvan vaatimukset
Taksinkuljettajan ajoluvan saamisen estävät rikokset
SKAL kannattaa arviomuistion ehdotuksia taksinkuljettajan ajoluvan myöntämisessä huomioitaviksi rikoksiksi lisättäväksi rikoslain aserikoksia käsittelevän 41 luvun mukaisia rikoksia, rikoslain 36 luvun mukaisia rikoksia petoksesta ja muusta epärehellisyydestä sekä 37 luvun mukaisia maksuvälinerikoksia.
SKAL katsoo, että myös liikennepalvelulain luvattoman ammattimaisen liikenteen harjoittaminen ja ammattipätevyyssäännösten rikkominen tulee lisätä ajoluvan myöntämisessä huomioitaviksi rikoksiksi. Lisäksi on syytä jatkovalmistelussa vielä tarkastella tulisiko rikoslain veropetoksia, kiristyksiä tai muita vastaavia rikoksia lisätä ajoluvan myöntämisessä huomioitaviksi rikoksiksi.
Taksinkuljettajan ajoluvan peruuttaminen
SKAL pitää hyvänä, että jatkovalmistelussa selvitettäisiin taksinkuljettajan ajoluvan peruuttamisen ehtoja ja keinoja.
Taksinkuljettajan koulutus
SKAL kannattaa arviomuistion ehdotusta pakollisesta taksinkuljettajan vähintään 21 tunnin koulutuksesta. SKAL esittää, että jatkovalmistelussa selvitetään taksinkuljettajan koulutuksen kokonaisuutta siten, että nykyisin vapaaehtoinen erityisryhmien kuljettajakoulutus otettaisiin sopivalla tavalla huomioon pakollisessa koulutuksessa. Esimerkiksi osia erityisryhmien kuljettajakoulutuksesta voitaisiin sisällyttää pakolliseen koulutukseen ja keventää erityisryhmien koulutuksen sisältöä vastaavasti.
SKAL katsoo, että taksinkuljettajan koulutus tulee asettaa pakolliseksi kaikille uusille taksinkuljettajille. Lisäksi koulutus tulee säätää siirtymäsäännöksellä pakolliseksi kaikille taksinkuljettajille, joille on myönnetty taksinkuljettajan ajolupa 30.6.2018 jälkeen. Vaihtoehtoisesti kuljettajan ajolupaa uudistettaessa tulee edellyttää taksinkuljettajan koulutuksen suorittamista, ellei kuljettaja ole täyttänyt aiemmin taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun lain vaatimuksia.
Taksinkuljettajan koe
SKAL kannattaa arviomuistion ehdotuksia vilpin ehkäisemiseksi taksinkuljettajan kokeessa. SKAL katsoo, että ehdotukset on hyvä toteuttaa hyödyntämällä muissa Liikenne- ja viestintäviraston vastuulla olevissa kokeissa käytettäviä toimia ja säädöksiä, esimerkiksi ADR- ajolupakokeen mukaisia menettelyjä. SKAL kannattaa myös karenssiaikoja koskevia ehdotuksia.
Taksiliikenneluvan myöntämisen edellytykset
Hyvämaineisuuden estävät rikokset
SKAL kannattaa arviomuistion ehdotuksia liikennepalvelulain liikenneluvanhaltijan hyvämaineisuuden esteeksi lisättäisiin rikoslain 36 luvun mukaisia rikoksia petoksesta ja muusta epärehellisyydestä sekä 37 luvun mukaisia maksuvälinerikoksia, samoin rikoslain 20 luvussa tarkoitetut seksuaalirikokset, 21 luvussa tarkoitetut henkeen tai terveyteen kohdistuvat rikokset, sekä rikoslain aserikoksia käsittelevän 41 luvun mukaisia rikoksia.
Liikennepalvelulain hyvämaineisuutta koskevat vaatimukset ovat samat kaikille liikennelupalajeille, joten niihin tehtävät muutokset koskisivat myös tavara- ja henkilöliikenneluvan haltijoita. SKAL katsoo, että myös tavaraliikenneluvan hakijoiden ja haltijoiden hyvämaineisuuden esteitä koskevia vaatimuksia voidaan laajentaa. Samat hyvämaineisuuden edellytykset ovat hyvä asia säädösten yhdenmukaisuuden ja selkeyden vuoksi.
Lisäksi arviomuistion mukaisesti samojen vaatimusten soveltaminen kaikkiin liikenneluvan haltijoihin olisi perusteltua huomioiden myös sen, että liikennepalvelulain 4 § mahdollistaa taksiliikenteen harjoittamisen ilmoituksen nojalla myös tavara- ja henkilöliikenneluvan haltijoille.
Yrittäjäkoe
SKAL kannattaa arviomuistion ehdotusta liikennepalvelulain muuttamista siten, että vastuu taksiliikenteen yrittäjäkokeen järjestämisestä siirrettäisiin Traficomin tehtäväksi. Ehdotuksen mukaan koe luotaisiin Traficomin koejärjestelmään ja koe suoritettaisiin Traficomin palveluntuottajan palvelupisteellä. SKAL pitää myös laadun ja yhdenmukaisuuden kannalta hyvänä menettelyä, jossa mahdollisuuksien mukaan kaikki tieliikenteen pätevyyksiä koskevien kokeiden järjestäminen hoidetaan noudattaen samoja periaatteita.
Koulutusta tarjoavien organisaatioiden valvonta
SKAL katsoo, että koulutusorganisaatioille ja koulutuksesta vastaavalle henkilölle tulee asettaa tarkempia kelpoisuusvaatimuksia ja esteitä hyväksynnälle. Viranomaiselle tulee olla mahdollisuus puuttua havaittuihin laiminlyönteihin ja vilppitilanteisiin tehokkaasti. SKAL edellyttää, että kuten kokeiden kohdalla, myös koulutusorganisaatioiden ja koulutuksesta vastaavien henkilöiden osalta edellytykset ja periaatteet ovat yhdenmukaiset muiden tieliikenteen pätevyyksiin liittyvien kouluttajien kanssa.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
Anssi Kujala Ari Herrala
toimitusjohtaja edunvalvontajohtaja