Lausuntopyyntö VN/25768/2024 25.4.2024
Liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteltu hallituksen esitysluonnos liikennepalvelulain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta. Liikennepalvelulain lisäksi muutoksia ehdotetaan myös ajoneuvolakiin sekä lakiin harmaan talouden selvitysyksiköstä.
Liikenne- ja viestintäministeriössä käynnistettiin syksyllä 2023 taksisääntelyn muutostarpeiden arviointi. Arviointityön pohjalta laadittiin arviomuistio, joka oli keväällä 2024 lausunnoilla. Arviomuistion ja siitä saatujen lausuntojen pohjalta on nyt laadittu lausuttavana oleva luonnos hallituksen esitykseksi. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on tutustunut luonnokseen ja esittää lausuntonaan seuraavaa.
SKAL pitää luonnoksen esityksiä pääosin kannatettavina. SKAL yhtyy Taksiliiton lausuntoon, mutta esittää joitakin täsmentäviä ja vahvistavia kommentteja erityisesti luvanhaltijan hyvämaineisuuteen, koulutukseen ja kokeisiin liittyen sekä myös taksinkuljettajan ajolupaan liittyviin esityksiin.
SKAL toteaa, että liikenteestä vastaavan tai luonnollisen henkilön hyvämaineisuuteen vaikuttaviin rikoksiin tehtävät muutokset vaikuttavat myös tavaraliikenneluvan liikenteestä vastaaviin henkilöihin ja tavaraliikenneluvan haltijoihin.
SKAL myös muistuttaa, että tavaraliikenneluvan haltijoilla on oikeus ilmoitusmenettelyn myötä harjoittaa taksiliikennettä, joten kaikilla taksiliikenteen säädösmuutoksilla voi olla osaltaan vaikutuksia myös tavaraliikennettä harjoittaviin yrityksiin.
Hyvämaineisuuden estävät rikokset
SKAL kannattaa luonnoksessa ehdotettujen rikosnimikkeiden lisäämistä liikennepalvelulain 8 §:ään huomioitavaksi hyvämaineisuuden arvioinnissa.
Liikennepalvelulain hyvämaineisuutta koskevat vaatimukset ovat samat kaikille liikennelupalajeille, joten niihin tehtävät muutokset koskisivat myös tavara- ja henkilöliikenneluvan haltijoita. SKAL katsoo, että myös tavaraliikenneluvan hakijoiden ja haltijoiden hyvämaineisuuden esteitä koskevia vaatimuksia voidaan laajentaa. Samat hyvämaineisuuden edellytykset ovat hyvä asia säädösten yhdenmukaisuuden ja selkeyden vuoksi.
Lisäksi luonnoksen mukaisesti samojen vaatimusten soveltaminen kaikkiin liikenneluvan haltijoihin olisi perusteltua huomioiden myös sen, että liikennepalvelulain 4 § mahdollistaa taksiliikenteen harjoittamisen ilmoituksen nojalla myös tavara- ja henkilöliikenneluvan haltijoille.
Yrittäjäkoe
SKAL kannattaa luonnoksen ehdotusta liikennepalvelulain 6 a §:n muuttamisesta siten, että vastuu taksiliikenteen yrittäjäkokeen järjestämisestä siirrettäisiin Liikenne- ja viestintäviraston tehtäväksi. Ehdotuksen mukaan koe luotaisiin Traficomin koejärjestelmään ja koe suoritettaisiin Traficomin palveluntuottajan palvelupisteellä. SKAL pitää laadun ja yhdenmukaisuuden kannalta hyvänä menettelyä, jossa mahdollisuuksien mukaan kaikki tieliikenteen pätevyyksiä koskevien kokeiden järjestäminen hoidetaan noudattaen samoja periaatteita.
Taksinkuljettajan ajoluvan saamisen estävät rikokset
SKAL kannattaa luonnoksessa ehdotettujen rikosten lisäämistä 25 §:n 3 momenttiin ajoluvan saamisen esteeksi.
SKAL pitää tärkeänä, että myös liikennepalvelulain luvattoman ammattimaisen liikenteen harjoittaminen ja ammattipätevyyssäännösten rikkominen lisätään ajoluvan myöntämisessä huomioitaviksi rikoksiksi.
Taksinkuljettajan koulutus
SKAL kannattaa luonnoksessa ehdotettua muutosta 25 §:n 2 momentin 3 kohtaan ja 25 a §:ään, joissa asetetaan pakollinen vähintään 21 tunnin koulutuksen suorittaminen taksinkuljettajan ajoluvan saamisen edellytykseksi.
SKAL lisäksi yhtyy tässäkin Taksiliiton ehdotukseen, että liikennepalvelulain 26 a §:ssä asetettua erityisryhmien koulutuksen sisältöä sekä Liikenne- ja viestintäviraston määräystä erityisryhmien kuljettajakoulutuksesta muutetaan, kun 21 tunnin taksinkuljettajan koulutus säädetään pakolliseksi.
Koska erityisryhmien koulutuksen sisältö on osittain päällekkäinen uuden taksinkuljettajan koulutuksen kanssa, tulee erityisryhmien koulutuksen sisältöä täsmentää siten, että päällekkäisyydet poistuvat. Lisäksi erityisryhmien kuljettajakoulutuksen kestoa voidaan tässä tilanteessa laskea esimerkiksi 14 tuntiin, josta 7 tuntia on teoriaa ja 7 tuntia käytännön harjoituksia.
Muuta
Lisäksi SKAL pitää tärkeänä, että myös jatkossa taksinkuljettajan koulutus on mahdollista suorittaa osana kuljetusalan perustutkintoa niin, että se pysyy yhtenä tutkinnon osana tutkinnon perusteissa. SKAL muistuttaa, että taksiliikenne on tärkeä osa suomalaista kuljetusalaa ja osa myös huoltovarmuuttamme.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
Anssi Kujala Ari Herrala
toimitusjohtaja edunvalvontajohtaja