Esitys harvaan asuttujen alueiden joustojen lisäämiseksi kuorma-autonkuljettajaa koskeviin ajo- ja lepoaikasäädöksiin

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL, Autoliikenteen Työnantajaliitto, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, SKAL Elintarvikeala, Atria, HK Foods, Snellman Lihajalostus ja Tuoretie esittävät joustojen lisäämistä kuorma-autonkuljettajaa koskeviin ajo- ja lepoaikasäädöksiin.

Yleistä ajo- ja lepoaika-asetuksen joustavoittamistarpeesta

Ajo- ja lepoaikamääräykset ovat keskeinen osa-alue maanteiden tavaraliikenteen sääntelyä. Sääntelyllä varmistetaan liikenneturvallisuutta ja yritysten välistä tasa-puolista kilpailua. Ajo- ja lepoaikasääntelystä voi kuitenkin tunnistaa myös jousta-voittamistarpeita. EU-lainsäädännön näkökulmasta joustoja olisi Suomessa käyttöönotettavissa ns. harvaan asutuilla alueilla. Joustoilla voitaisiin ottaa huomioon Suomen muusta Euroopasta poikkeavia kuljetusolosuhteita ja lisätä kuljettajien työssä viihtyvyyttä.

Harvaan asuttujen alueiden poikkeukset

Ajo- ja lepoaika-asetuksen (561/2006) 13 artikla mahdollistaa jäsenvaltion ottavan käyttöön komission hyväksynnällä vähäisiä vapautuksia sellaisilla ennalta rajatuilla alueilla käytettäviä ajoneuvoja varten, joilla asukastiheys neliökilometriä kohti on alle 5 asukasta. Näitä harvaan asuttujen alueiden poikkeussääntöjä voidaan ottaa käyttöön niissä kuljetuksissa, joissa ajo- ja lepoaika-asetuksen vapautussäännöksissä ajoneuvon käyttöetäisyyden yläraja on enintään 100 kilometriä.

Kansallisesti Suomi oli aiemmin säätänyt harvaan asutuille alueille poikkeuksia mm. hinauskuljetuksiin sekä elävien eläinten kuljetuksiin.

Viimeisen viiden vuoden aikana toteutetuilla säädösmuutoksilla harvaan asuttujen alueiden poikkeuksia on Suomessa supistettu. Harvaan asuttujen alueiden poikkeuksista säädetään nyt valtioneuvoston asetuksessa ajopiirturikorttien myöntämisestä ja poikkeuksista ajopiirturin käytössä (507/2018) sekä sen muutosasetuksessa (431/2021). Harvaan asuttujen alueiden poikkeus koskee tavaraliikenteen osalta nykytilanteessa maanviljelyä, puutarhaviljelyä, metsätaloutta, kotieläintaloutta tai kalastusta harjoittavan yrityksen käyttämää ajoneuvoa.

Kansallisen asetuksen 8 §, jossa harvaan asuttujen alueiden poikkeukset säädetään, on osin vaikeaselkoinen eikä säädöksen sisäiset viittaukset ole kaikilta osin lainsäädäntöteknisesti oikein toteutettuja. Tämä aiheuttaa tarvetta päivittää säädöksiä. Lisäksi esityksen tekijät esittävät, että asetus 507/2018, sen muutosasetus 431/2021 sekä nyt esitetyt muutokset kootaan yhteen säädökseen, mikä helpottaisi merkittävästi säädösten löydettävyyttä.

Tämän esityksen tekijät esittävät, että Suomi kansallisesti ottaa harvaan asuttujen alueiden poikkeuksia käyttöön elävien eläinten kuljetuksissa ja hinauskuljetuksissa. Näissä harvaan asuttujen alueiden poikkeusten piirissä ole-vissa kuljetuksissa voisi:
– vuorokautista ajoaikaa pidentää enintään kahdella tunnilla
– vuorokautista lepoaikaa lyhentää enintään yhdellä tunnilla
– tauot jaksottaa 15 minuutin jaksoihin

Esityksen tekijät esittävät, että harvaan asuttujen alueiden poikkeus eläinkuljetuksissa säädetään ilman edellytystä kuljetuksen suuntautumisesta paikallisille markkinoille tai markkinoilta teurastamoille poikkeus seuraavasti kirjaten:

Ajoneuvot, joita käytetään elävien eläinten kuljetukseen

Muutoksella otettaisiin huomioon muusta Euroopasta olosuhteiltaan poikkeavan erittäin harvaan asutun alueen tarpeita parantaen osaltaan näiden alueiden toimintaedellytyksiä.

Elävien eläinten kuljetuksissa joustotarvetta puoltaa harvaan asutun alueen omi-naispiirteiden lisäksi myös kuorman laatu. Elävien eläinten kuormaukseen menevää aikaa on hyvin vaikea ennakoida, ja kiirehtiminen eläinten kanssa toimiessa nostaa riskiä kuljettajan työtapaturmalle ja heikentää eläinten hyvinvointia. Tämän ilmiön merkitys korostuu harvaan asutuilla alueille, joista kuljetusmatka tyypillisesti on pidempi ja taukopaikat harvemmassa.

Kuljettajien taukojen tarkoitus on ylläpitää kuljettajan virkeyttä ja hyvinvointia, ja varmistaa näin turvallinen kuljetus. Elävien eläinten kuljetuksessa puolestaan on tarkoituksenmukaista pyrkiä mahdollisimman nopeaan toimitukseen teurastamolle tai seuraavalle kasvattajalle, jotta kuljettaja voi tämän jälkeen levätä rauhallisissa olosuhteissa ilman huolta eläinten hyvinvoinnista kuljetuksen aikana. Eläinkuljettajille toteuttamamme kattavan kyselyn mukaan eläimiä kuljettavat kuljettajat näkivät mahdollisten ajo- ja lepoaikajoustojen parantavan sekä omaa työtään että eläinten hyvinvointia (Liite 1).

Hinauskuljetuksissa harvaan asutuilla seuduilla hinausauton matka hinauspaikalle voi olla huomattavan pitkä. Harvaan asuttujen alueiden poikkeuksella parannettaisiin hinaustoiminnan toimintavarmuutta.

Mikä on harvaan asuttu alue Suomessa?

Harvaan asuttujen alueiden poikkeuksia voi EU-säädösten puitteissa ottaa käyttöön alueella, jonka asukastiheys neliökilometriä kohti on alle 5 asukasta. EU:n ajo- ja lepoaika-asetus ei tarkemmin määritä sitä, millä menetelmällä tämä harvaan asuttu alue määritellään.

Maakuntatasolla tarkasteltuna Suomessa voidaan rajata neljän maakunnan muodostama alue, jossa väestöntiheys jää alle viiteen asukkaaseen per neliökilometri. Lapin, Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun ja Pohjois-Karjalan pinta-ala on yhteensä 172 344 km2 ja tällä alueella asuu yhteensä noin 824 000 asukasta. Tämän neljän maakunnan muodostaman alueen asukastiheys on siten 4,8 asukasta neliökilo-metrille (oheisessa kartassa tumman vihreä alue). Tämän neljän maakunnan alueen ulkopuolelle jää lisäksi 44 kuntaa, joissa väestöntiheys on alle 5 asukasta neliökilometriä kohden (oheisessa kartassa merkitty vaalean vihreällä). Poikkeuksen tulisi määrävälein huomioida kaupungistumisen vaikutukset väestötiheyteen eri puolilla Suomea.

Kuva: vihreällä ennalta rajattu alue, joissa väestötiheys on alle 5 asukasta neliökilometriä kohden 30.6.2025. Lähde: SKAL

Esityksen tekijät esittävät, että harvaan asuttujen alueiden poikkeukset koskisivat ajoneuvoja, joita käytetään Lapin, Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun tai Pohjois-Karjalan maakunnassa taikka sellaisissa kunnissa, joiden asukastiheys on pienempi kuin viisi asukasta neliökilometrillä. Lisäksi poikkeus koskisi ajoneuvoja, joita käytetään matkoilla, joiden alku- tai päätepiste on jollakin mainituista alueista.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
Autoliikenteen Työnantajaliitto ry
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK
SKAL Elintarvikeala
Atria
HK Foods
Snellman Lihajalostus
Tuoretie

Lisätietoja

Petri Murto

Johtaja, asiantuntijapalvelut | Liiketoimintajohtaja, SKAL Kustannus Oy

+358 9 4789 9334+358 40 762 2140

petri.murto@skal.fi