Teiden talvihoidon ajantasaa

Juttelimme Väyläviraston maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirisen kanssa talvihoidon kalusto- ja käyttövoimavaatimuksista, ja katsahdimme vähän tulevaisuuteenkin. Talvet eivät ole ainakaan helpottumassa, kun Euro VI -luokkaa aletaan edellyttää vuonna 2028. 

Miten parannetaan raskaan liikenteen tyytyväisyyttä talvihoitoon? 

- Tyytyväisyyden parantamiseen vaaditaan tiivistä yhteistyötä Väyläviraston, ELY-keskuksen sekä pääurakoitsijoiden kesken. Esimerkiksi viime talvena raskaan liikenteen tyytyväisyys oli tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen pääkriteerinä ja siitä syntyi pientä kisaakin ELY-keskusten välillä. Varsinais-Suomi voitti.  

Tyytyväisyys syntyy useista tekijöistä, kuten hyvästä tiedonkulusta, ennakoinnista, nopeasta reagoinnista ja toimenpiteiden analysoinnista sekä kehittämisestä.  Totta kai hyvin konkreettiset toimet tien päällä, kuten onnistunut liukkaudentorjunta ja täsmähoito ovat tärkeitä raskaan liikenteen kohderyhmälle. Voitokkaassa Varsinais-Suomessa oli vähän lunta, mutta nollakelejä oli, ja suolaa kului paljon.

Miten kuvaisit talvihoitourakoiden jakautumista alueurakoitsijoiden kesken? 

- Isot toimijat näkyvät valtakunnanlaajuisesti, kun taas pienemmät toimijat keskittyvät usein saman maantieteellisen alueen urakoihin.  

Mikä on edellytetty euroluokitus talvihoitokalustolta? 

- Polttomoottoriautoilta vaaditaan vuonna 2026–2027 alkavissa urakoissa vähintään Euro V -luokan moottoria. Vuonna 2028 vaatimus raskaissa hyötyajoneuvoissa on Euro VI.  

Entä jos käytössä on tätä matalamman euroluokituksen kalustoa? 

- Jos talvihoitourakka on alkanut ennen 1.10.2025 Euro VI -luokan kalustolla, sillä voi jatkaa urakan loppuun. 

Kuva: Väylävirasto

Onko suunnitelmia uusiksi käyttövoimavaatimuksiksi? 

- Tiedossa ei ole käyttövoimavaatimusten kiristyksiä. Urakoissa voidaan tarjota vaihtoehtoisten käyttövoimien hyödyntämistä bonuksen saamiseksi. Näin edistetään markkinaehtoista käyttövoimasiirtymää. 

Mitä voit kertoa yleisistä vaatimuksista aliurakoitsijoille? 

- Hoidon toteutuksessa aliurakoitsijalla on samat vaatimukset kuin pääurakoitsijalla. Aliurakoitsija ei joudu raportoimaan urakasta Väyläviraston ja ELY-keskuksen edellyttämässä laajuudessa. Raportoinnista ja kelikeskusyhteistyöstä vastaa pääurakoitsija. 

Kuinka yleistä on traktorikaluston käyttö talviurakoissa? Onko tilanteeseen tulossa muutoksia? 

- Alemman tieverkon urakoissa käytetään traktoreita huomattavassa määrin, pääteillä ei juurikaan. Näköpiirissä ei ole muutoksia tilanteeseen. 

Miltä tulevaisuus näyttää? 

- Ilmastonmuutoksen myötä talvet eivät ole ainakaan helpottumassa. Rajuja ja äkillisiä muutoksia nähdään yhä enemmän. Tilanne on sama koko pohjoisella pallonpuoliskolla. Esimerkiksi Ruotsissa ovat vaikeat keliolosuhteet 0 asteen molemmin puolin kiivenneet reilusti Tukholman yläpuolelle, kun ne aiemmin jäivät Skåneen. 

________________________________

SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA

Tästä puhutaan: Talvihoitokausi alkoi

Tiestön korjausvelan purkua jatketaan – nykyinen lisärahoitus tule riittämään

Yhteispeliä- blogi: Tie on tehtaamme lattia