Tästä puhutaan: Talvihoitokausi alkoi

Keli yllättää autoilijan joka ikinen talvi, mutta jos ensiliukkaiden tuomat rysähdykset sivuutetaan, haluaisimme lukea ihan toisenlaisia otsikoita. Ilmastonmuutos haastaa tienpitäjää, joten peililiukkaita nähtäneen tänäkin talvena, ja autoilijalta vaaditaan vahvaa keli- ja pelisilmää. Väylävirasto ja Fintraffic tarjoavat ennakointia tukevaa tietoa ja palveluita, hoitourakoilla on omat sometilit, ja ELY-keskukset kutsuvat tienkäyttäjiä tienpitofoorumeihin. Mitäpä jos pistetään pystyyn ennakointi- ja raportointitalkoot!

Tänäkin talvena valtio hoitaa vastuullaan olevat 78 000 maantiekilometriä. Koska kaikkia teitä ei voida hoitaa kohtuullisin kustannuksin välittömästi, on tiet jaettu kuuteen talvihoitoluokkaan. Luokitukseen ja samalla palvelutasoon vaikuttavat etenkin tien liikennemäärä ja -koostumus.

– Kun lunta sataa, aurataan vilkkaimmat tiet ensimmäisenä, 2–3 tunnin sisällä, lyhyillä hoitolenkeillä. Alemmissa luokissa hoitolenkit ja toimenpideajat ovat pidempiä, kertoo maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta.


Pääurakoitsijalla ja aliurakoitsijalla on eri vastuut


Pirisen mukaan pääurakoitsijan tehtäviin kuuluu yleensä lähinnä työnjohtoa, valvontaa, raportointia, dokumentointia, keliseurantaa ja hoidon suunnittelua sekä järjestelmäpuoli. Lisäksi sillä on kokonaisvastuu ja -riski urakasta. Tien päällä työssä nähdään yleisimmin aliurakoitsija omalla kalustollaan ja yrittäjäriskillään.

Liikkeellelähtökäytännöt vaihtelevat pääurakoitsijakohtaisesti. SKALin talvihoitokysely aliurakoitsijoille keväällä 2025 paljasti, että joka viides saa omatoimisesti
päättää liikkeelle lähdöstä, kun lähes 70 prosenttia joutuu odottamaan pääurakoitsijan erillistä käskyä. Hoitomateriaali, kuten hiekka, suola ja suolahiekka,
hankitaan urakkaan yleensä kerralla.

Tiedonkulku kuntoon

Väyläviraston tavoitteena on, että pääurakoitsija näkyisi alueella jo ennen kauden alkua. Tienpitäjän ja sidosryhmien välistä tiedonkulkua parantavat esimerkiksi ELY-keskusten järjestämät Tienpitofoorumit. Hoitourakoita voi nyt seurata myös somessa.

Linkkejä ja lähteitä:

Väyläviraston talvihoitosivut

Hoitourakoiden sometilit

SKALin talvihoitokysely aliurakoitsijoille

________________________________

SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA

Tästä puhutaan: Kansainväliset myllerrykset vaikuttavat myös suomalaisten kuljetusyrittäjien arkeen

Tienhoitajat: Ennakointi ongelmana tiestön talvihoidossa

Tienpitofoorumeissa tieto kulkee