Kuljetusyritykseni yhteenlaskettu vuosisuorite: noin 750 000 km
Kuljetan Suomelle: Kuljetamme raakapuuta neljällä ajoneuvoyhdistelmällä Länsi-Suomen alueella. Meillä on Alavuden juna-asemalla lastauspalvelu, jossa lastaamme materiaalikoneella puuta junavaunuihin. Lisäksi huolehdimme aseman kiinteistönhoidosta. Asiakkainamme ovat suuret metsäalan toimijat ja Väylävirasto.
Lastissa kulkeva, rullaava ajoneuvoyhdistelmä on ympäristöteko
Käytämme paljon resursseja kuljetusten suunnitteluun ja se on ollut strategiamme jo pitkään. Yrityksellämme on ollut korkeat meno-paluu -kuormausasteet ja parhaimmillaan ajetusta kilometreistä 70 prosenttia on ajettu kuormalla. Myös ajotapakoulutus on tärkeässä roolissa. Parhaat kuljettajat ovat päässeet yli 30-prosenttiseen rullaukseen, viikon ajalla mitattuna. Eli joka kolmas kilometri ajetaan ilman moottorin tuottamaa voimaa. Taloudellisuus ja ympäristö asiat eivät ole ristiriidassa, vaan päinvastoin.
Puu on erittäin ympäristöystävällinen raaka-aine ja sillä pystytään korvaamaan muovia ja fossiilisia raaka-aineita. Suomessa metsänhoito on erittäin korkealla tasolla. Kuluneen 100 vuoden aikana Suomen metsävarat on kaksinkertaistuneet.
Luonto on lähellä aina
Asun metsässä, työskentelen metsässä ja harrastan pääosin metsässä, joten voin sanoa metsän olevan minulle tärkeä paikka. Sitä se on myös työntekijöillemme ja yrityksellemme. Olen huomannut, että ihmiset, jotka saavat tehdä työtä Suomen luonnossa, osaavat arvostaa luontoa todella paljon ja haluavat pitää siitä hyvää huolta.
Aktiivisena kuntoliikkujana metsäpolut ovat tulleet tutuksi. Arjen huolet ja murheet on helppo unohtaa isänmaan luontoa hämmästellessä. Usein, kun olen kesäisenä aamuna liikkeellä auringon nousun aikaan, mietin, että moni jää paljosta paitsi, kun ei näe heräävää Suomea. Se vetää mielen nöyräksi ja tuntee olevansa etuoikeutettu.
Haluatko haastaa tutun kuljetusammattilaisen mukaan?
Haastan kampanjaan mukaan Marjo Väisäsen.