Pääsen kansainväliseen tunnelmaan lukemalla legendaarisen Hesari-toimittajan, edesmenneen Ilkka Malmbergin, pitkän matkakertomuksen nimeltään Kiukkuisen rekkakuskin kyydissä Espanjaan ja takaisin. Juttu julkaistiin Kuukausiliitteessä tammikuussa 2014. Siinä Malmberg ja Schenkerin kuormaa vievä kuljettaja matkaavat Saksan Travemündestä Espanjan Tolosaan. Matkalla kärvistellään ruuhkissa ja masentavilla parkkipaikoilla, odotetaan turhautuneena lepoajan umpeutumista, kuullaan kauhutarinoita lastivarkaista ja astutaan vahingossa p***aan... anteeksi! Ja koska Malmberg oli nero, samainen juttu tarjoilee luontevasti myös flaamilaista taidetta, runoutta ja poliittista historiaa. Lukusuositus!
Tamperelaisen Arto Rautajoen ja Mika Tonttilan Rokkikone Oy kuljettaa tavaraa juuri Malmbergin matkakertomuksen kohdemaahan, Espanjaan (linkki). Rautajoen mielestä laji sopii extreme-elämyksiä arvostaville. Arvaan, että muun muassa Popedan, Akun Tehtaan ja Hurriganesin kanssa työskennelleenä rumpalina ja kuljetusyrittäjänä hän tietää, mistä puhuu. Apuna lastivarkaita vastaan ovat hälyttimet ja satelliittipaikannus. Kuukausien oleskelu tien päällä vähemmän ruusuisissa olosuhteissa on vaikuttanut kuljettajien saatavuuteen, mutta kun on ammattitaitoinen henkilökunta ja oman perheen tuki, yrittäminen maistuu.
Rock ’n’ rollia löytyy Keminmaaltakin. Kävin tapaamassa mainioita Pohjasia, jotka pokkasivat SKAL Kuljetusyritys -palkinnon kesän liittokokouksessa. Pohjasen veljekset hoitavat liiketoimia Ruotsissa pitkälti samaan tapaan kuin Suomessakin, itse hankittuun kielitaitoon ja verkostoihin nojautuen. Kansainvälistyminen on tapahtunut vähitellen. Asiakkaat kysyivät lisäpalveluita, ja Pohjaset Oy toimitti. Itse jutussa sai ylivallan Pohjasten johtamisen filosofia ja tapa, jolla he ovat ratkaisseet vaikeita haasteita, itsensä likoon laittaen. Aina ei ole helppoa olla yrittäjä, puoliso ja vanhempi. Toimittajakin herkistyi, mutta missä kohtaa tarinaa - josko lukiessasi arvaat (linkki)!
EU-Euroopassa on sellainen positiivinen ilmiö, että tavaraliikenteessä ei maiden rajoilla tarvitse seisoa tullijonoissa eikä käydä paperisotaa. Millaistakohan touhua näemme EU:n uudella länsirajalla ensi huhtikuussa Iso-Britannian irtauduttua EU:sta? Seuraamme eroneuvottelujen etenemistä säännöllisesti EU-leikekirjoissa, joita Brysselin edunvalvontakolmikkomme Pasi Moision johdolla toimittaa luettavaksemme. Euroopan-kuljetuksia suorittavan käytännön apuna on, kuten tähänkin asti, asiantuntijajärjestö SKAL-S. Hyödynnä oikeuksiasi jäsenenä ja hanki tietoa kauttamme.
Kuulakkaa ja kansainvälistä lokakuuta!
PS. Ilkka Malmbergin jutun pääsee lukemaan HS-tilaajatunnuksilla artikkelin arkistosta www.hs.fi.