Viimeisen kahden vuoden ajan Paccar-yhtymään kuuluva DAF on onnistuneesti käynyt läpi mallisarjojensa uudistuksen. Uutuudet on otettu hyvin vastaan ja niille on jaettu alan arvostettuja palkintoja. Riuskaan maansiirtoajoon soveltuvat XDC/XFC versiot ovat viimeisin esitelty uutuus. Ensimmäinen 13-litraisella moottorilla varustettu yksilö on jo saatu valmiiksi ajoon.
Mahdollisuus koeajoon järjestyi Siuntion ja Inkoon rajalla sijaitsevalla hiekkamontulla. Lähes täyteen 68 tonnin kokonaismassaan lastattu, kolmetoistalitraisella 530 hevosvoiman moottorilla varustettu DAF odotti kuljettajaansa. Korkeammasta runkokorkeudesta johtuvaa lisäaskelmaa huolimatta ohjaamoon nousu on helppoa ja tartuntakahvat osuvat hyvin kohdilleen.
Kojetaulunäkymä on tuttu maantiemalleista. Sopivan vanhanaikainen modernisti toteutettuna. Tarvittava tieto on saatavissa helposti ja selkeästi. DAF on aina osannut tehdä ohjaamon kuljettajaa varten. Näkyvyys kuljettajan paikalta on erinomainen johtuen ohjaamon yläkulman peilin korvaamisella laajakulmakameralla. Tämän välittämä tieto a-tolpan näytölle on todella kattava sekä ohjaamon edestä sekä oikean puolen normaalisti katveisiin jäävistä alueista. Tästä on selkeä hyöty, kun jaetaan soraa taajama-alueilla sekä vekslattaessa ajokkia ahtaissa paikoissa.
Näkyvyyttä parantaa myös ohjaamon oikean oven suurehko alaosan sivulasi. Tämän ja kamerajärjestelmän avulla vaaralliset katvealueet on saatu vähenemään.
Tien päällä auto liikkuu vakaasti. Kaksi plus kakkonen akselistorakenne tekee menosta tasaisen ja etuakselin 9 tonnin parabolinen sekä telin 26 tonnin trapetsijousitus helpottavat asiaa. Yhdistelmä ei pahemmin nypytä.
Koeajossa olleen yksilön 16 nopeuksinen, ylivaihteinen TraXon vaihteisto on varustettu maansiirtoajoon tarkoitetuilla mausteilla. Nopea alaspäinvaihto, tehostettu moottorien kierrosluvun hallinta, 100 prosentin luisto vetäville ja mahdollisuus irrottaa mutaan jumiin jäänyt auto heijaamalla käyttäen Rock-free toimintoa. Se helpottaa kuljettajan työtä, kun toimitaan hankalissa olosuhteissa.
Koeajon lähtöpaikalla olleella hiekkamontulla pääsi kokeilemaan edellä mainittuja ominaisuuksia. Näin ne voitiin todeta toimivaksi. Tultaessa monttutieltä valtatielle oli hyvä kokeilla, miten hankaliin olosuhteisiin rakennettu työkalu kulkee pikitiellä. Kokemus oli hyvä ja toimiva: 530 hevosvoimainen moottori tuntui toimivalta tähän kokonaispainoluokkaan.
Uusi DAF XFC on hyvä jatkumo tehtaan parin vuoden aikana tekemiin malliuudistuksiin. Kuljettajan ympäristö on takuutavaraa helpottaen hänen työtään ja myös toiminta-alueen turvallisuutta. Voimansiirtolinja on kohdillaan, oman talon moottori on saatu hyvin yhdistettyä ZF-sukuiseen vaihteistoon, lyhyellä koeajolla ehti huomaamaan, kuinka hyvin voimansiirto tekee yhteistyötä.
Viimeistään nyt voi sanoa, että DAF:in automatisoitua vaihteistoa voidaan verrata pohjoismaalaisiin vastaaviin, käyttömukavuus on kohdillaan. Auton ostajalla onkin vaikea valita hyvistä vaihtoehdoista se paras. Valintaan vaikuttaa entistä enemmän mitä autosta tehty tarjous sisältää, DAF:in maahantuoja työskenteleekin vahvasti saadakseen maan laajuisen verkostonsa entistä toimivammaksi.
DAF XFC 530 8x4
Moottori: Paccar MX-13, 530 hv, 2600 Nm
Vaihteisto: TraXon 16 nopeuksinen, ylivaihde, automatisoitu
Akseliväli: 5005 mm
Akselistorakenne: 8x4 (2+2)
Omapaino: 15900 kg
Kokonaismassa: 32640 kg.
Myynti: Nordic Truck Center Vantaa