Monen kuljetusyrittäjän vuodenkiertoon kuuluu vierailla paikallisessa koulussa tai päiväkodissa auton kanssa. Lapset saavat ensikosketuksensa raskaisiin ajoneuvoihin ja perehdytystä näkyvyyteen sekä katvealueisiin hauskasti, jännittävästi ja turvallisesti. Kuljetusyrittäjä puolestaan saa mahtavan fiiliksen, kuten jäsenyrittäjämme Pasi Salo ScanCargo Oy:stä. Hän tekee liikenneturvallisuustyötä vuosien kokemuksella, ja lasten tiedonjano ja oppimisen ilo tarttuvat joka kerta. Pasi Salo hyödyntää jäsenyyttään monipuolisesti. Vaikka yrittäjyyttä oli takana jo vuodesta 2008, hän kävi SKAL:n liikenneyrittäjävalmennuksen hiljattain, eikä katunut. Kurssilta sai uutta tietoa ja ajateltavaa, ja keskustelu kävi vilkkaana. Myös koronatilanteeseen ja pohjoismaisen liikenteen erityiskysymyksiin on löytynyt asiantuntija-apu SKAL:sta.
Liikenneturvallisuustempaukset ja neuvontapalvelut on huomioitu kuljetusyrittäjälle hahmottelemassamme palvelupolussa. Jos et ole ennen kuullut palvelupolusta, eipä haittaa. Ei jäsenen tarvitse siitä olla tietoinenkaan. Se on vain SKAL:n uusi tapa nähdä jäsenpalvelut yrityksen elinkaaren eri vaiheissa - tai jopa ennen kuin mistään yrityksestä on tietoakaan. Kun kuorma-auto seisoo pilttien tutkittavana pihamaalla, se on palvelua lapsille, joista kenties joku on tuleva kuljetusammattilainen. Kuljetusyrittäjä, joka antaa aikaansa ja tuotannontekijänsä lasten liikennekasvatukseen, luo samalla luottamussuhdetta asuinyhteisöönsä, lapsille turvallisuuden tunnetta ja totta kai hyvää mieltä, jota ei saa rahallakaan. SKAL:n panos tässä kaikessa voi olla vaikkapa toiminnanjohtaja mukana järkkäämässä, opastusta tilaisuuden ohjelman laadintaan ja säkillinen heijastimia. Näin se palvelupolku toimii, hiljaisesti taustalla.
Kansijuttumme Kuljetusliike Alasmaa Oy:tä edustava Päivi Alasmaa vaihtoi sairaanhoitajan työn perheyrityksen ajojärjestely- ja ajotehtäviin, kun miehen perheen yrittäjähenki tarttui. Alasmaalla moni käytännön pulma, kuten kustannuslaskenta-asiat, ovat ratkenneet puhelulla oman alueen SKAL-toiminnanjohtajalle, ja moni hyvä kuljettaja on löytynyt Puolustusvoimien kouluttamista varusmiehistä. Sekin löytyy palvelupolulta: käymme kertomassa tuoreille varusmiehille kuljetusalan mahdollisuuksista ja houkuttelemassa kuljettajakoulutukseen. Alaa pidetään vireänä monin eri tavoin! Jutun pikantti yksityiskohta on, että se tehtiin kirjaimellisesti tien päällä - Päivi vei kuormaa Rauman satamaan, sillä konttilaiva ei odota!
Liittokokous pidettiin ensimmäistä kertaa SKAL:n historiassa sähköisenä etätoteutuksena studiolta käsin. Vaikka kyse oli vain suppeasta työkokouksesta, oli ikävää, ettemme päässeet kokoontumaan yhteen. Avauspuheessaan puheenjohtaja Jani Ylälehto kertoi tarinan omasta nuoruudestaan, kun vanhempi kuljetusyrittäjä-Ylälehto oli ottanut ja eronnut ”liitosta”. Pihaan kurvaisi pari tuttua paikallista ”liiton miestä” asiasta keskustelemaan ja sitä puitiin perusteellisesti, hyvässä hengessä toki. Juttu ratkesi onnellisesti ja isästä tuli taas tyytyväinen skalilainen jäsenpalveluiden hyödyntäjä. Loppu onkin historiaa.
Lainaan Janin sanoja kirjoitukseni loppuun: Se, miksi tämän tarinan halusin teille kertoa, on että se kuvaa sellaista liittoa, SKALia, jollaisena haluan nähdä sen jatkossakin. SKAL on jäseniä varten, ja jäsenistä huolehditaan.
Onnellista kesää kaikille!
Muita lukusuosituksia:• Sakari Kokkosen juttu korona-Euroopan teiltä• Maailman ihanin jäsenpalvelija Hanni Tuomaala