Maaliskuun 16. järjestetyssä SKAL liikenteessä -päivässä paistoi aurinko ja Shell-asemilla kävi kova kuhina. Päivän aikana SKALin väki jalkautui eri puolille maata tapaamaan kuljetusyrittäjiä ja keskustelemaan kuljetus- ja logistiikka-alan ajankohtaisista teemoista. Erityisesti tiestön kunto ja työvoiman saatavuus nousivat esille.
SKAL liikenteessä -päivä käynnistyi aamuseitsemältä Shell-asemilla ympäri Suomea. Aamukahvitilaisuuksiin osallistui SKALin jäsenyrittäjiä, asiantuntijoita sekä kumppaneita ST1:stä ja Pohjola Vakuutuksesta.
Kevättalvella isoin puheenaihe oli eduskuntavaalit. Tapahtuman aikana eduskuntavaalien ennakkoäänestys oli juuri alkamassa ja tuleva vaalikausi puhutti kuljetusalaa. Iloksemme myös muutama nykyinen kansanedustaja sekä puolustusministeri Antti Kaikkonen tuli tervehtimään kuljetusyrittäjiä.
Päivän tärkeintä antia oli kuulla SKALin jäsenyrityksiä. Päivän aikana skalilaiset tapasivatkin yhteensä sata kuljetusyrittäjää.Aamukahvien jälkeen SKALin työntekijät lähtivätkin tutustumaan yrityksiin ja seuraamaan heidän työtään.
Kaikki yrityksissä käyneet täyttivät myös lomakkeen, jossa oli kysymyksiä yrityksestä sekä SKALin toiminnasta ja palveluista. Yksi kysymys koski sitä, mitä kuljetusyrittäjät odottavat seuraavalta hallitukselta.
Näin kuljetusyrittäjät vastasivat:
Suurin huolenaihe yritysten keskuudessa oli tiestön korjausvelka. 80 prosenttia SKALin tapaamista yrittäjistä odottaa seuraavan hallituksen panostavan tiestön korjausvelkaan.
– Jäsenyrityksemme ovat huolissaan siitä, että teiden ylläpito ja siihen osoitetut resurssit eivät ole riittäviä. Vuosittain ei pystytä esimerkiksi päällystämään edes 2 000 kilometriä, kun minimitavoite on 4 000 kilometriä, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.
Kujalan mukaan valtion aliresursoinnin takia kustannukset siirtyvät kaikille tienkäyttäjille.
– Huonokuntoinen tiestö näkyy lisääntyneinä polttoainekustannuksina, renkaiden rikkoontumisena, kaluston huoltokustannuksina, kasvavina palkkakuluina ja tavaroiden viivästymisenä. Elinkeinoelämä maksaa, kun välttämätön jätetään tekemättä. Seuraavan hallituksen on nostettava määrärahat riittävälle tasolle, hän sanoo.
Työvoimapula näkyy myös kuljetusalalla
Yritysten haasteena on myös osaavan työvoiman saatavuus. 43 prosenttia yrittäjistä toivoo panostuksia osaavan työvoiman saatavuuden.
– Kuljetus- ja logistiikka-ala tarjoaa tehtäviä jopa 4 000 uudelle kuljettajalle vuosittain. Ammattikuljettajien koulutukseen tulee panostaa rahallisesti ja laadullisesti. Alalle tulon väyliä tarvitaan enemmän ja niistä on muokattava sujuvampia. Näin saadaan turvattua työvoiman saatavuus pitkälle tulevaisuuteen, Kujala sanoo.
SKAL Liikenteessä-päivän haastattelutulokset ovat hyvin samansuuntaisia kuin vuoden 2023 ensimmäisessä kuljetusbarometrissa. Kuljetusbarometriin vastasi 614 kuljetusyrittäjää.
Lämmin kiitos kaikille päivään osallistuneille!
Kuvatunnelmia päivästä