Oli toinen työpäiväni SKAL:issa. Seisoin tihkusateessa Eduskuntatalon edessä, kun kansanedustaja toisensa jälkeen kipusi jäsenyrittäjiemme ajoneuvoista. Pitelimme sateenvarjoja ja kyselimme matkan sujumisesta. Kun perinne toistui kohdallani kolmatta kertaa neljäs syyskuuta, moni poliitikko saapui Eduskuntatalolle saman kummiyrittäjän kyydillä kuin kahdeksan vuotta sitten. Oli mukavaa nähdä niin nuo tutut parivaljakot kuin uudetkin kasvot ja vaihtaa ajatuksia kahviteltallamme.
Kansanedustajien kuljetukset kuorma- ja pakettiautoilla syysistuntokauden avajaisiin vaalivuonna on suomalainen perinne, jota ulkomaiset sisarjärjestömme päivittelevät: kuinka tuollainen on edes mahdollista? Niinpä! Moni asia oli kuitenkin muuttunut kahdeksassa vuodessa. Euroopan toreilla tehdyt terrori-iskut kuorma-autoilla ovat tuoneet puomit ja sähköpollarit aiemmin avoimien tilojen suojaksi. Kuljetustemme turvajärjestelyt olivatkin tänä vuonna ykkösluokkaa. Vielä meillä vallitsee täällä niin korkea luottamus, että saimme tuoda arvokkaat matkustajamme rappusille asti!
Tähän turvallisuusnumeroomme haastatellut kuljetusyrittäjät ovat taitavia varautujia. Lohjalaisen Kuljetus Sundell Oy:n Mika Sundell edellyttää kuljettajiltaan, että nämä tarkastavat ja kuittaavat allekirjoituksellaan ajoneuvonsa aina ennen ajoon lähtöä. Yrityksessä on turvallisuussuunnitelma ja henkilöstölle joka kevät turvallisuuspäivä. Myös työmaiden turvallisuuskulttuuri on kehittynyt. Vielä pari vuosikymmentä sitten rakennustyömaalle tavaraa kuljettavalle huidottiin portilta ajosuunta. Nykyään työmaalle ajavien on saatava pääurakoitsijalta perehdytys turvallisuusmääräyksiin, noudatettava reittisuunnitelmia ja käytettävä kypärää ja laseja. Mika Sundell pitää suuntaa hyvänä.
Joensuulaisen Trans Tuovinen Oy:n Henri Tuovisen kuljettajat joutuvat säännöllisesti yöpymään ajoneuvoissaan (s. 24). Omatoimisuus ja vastuullisuus ovat välttämättömiä ominaisuuksia, kun liikutaan yksin syrjäseuduilla ja käsitellään painavia elementtejä. Tuovisella ajoneuvojen ja kuljettajien turvallisuudesta huolehditaan paikannusjärjestelmin ja koulutuksella, mutta turvallisten levähdysalueiden vähyys harmittaa yrittäjää. Tuovinen turvaa liiketoiminnan jatkuvuutta palvelemalla laajasti erilaisia asiakkaita ja tarjoamalla muun muassa laituriasennuksia.
Liikenteessä työskenteleviltä vaaditaan turvallisuusajattelua kaikessa toiminnassa, sillä liikkuva työympäristö on vaikeasti ennakoitavissa. Haastavat kelit tai kaahaajat voivat yllättää kokeneenkin, vaarallisista rikollisista puhumattakaan. Suomessa ei ole tapahtunut iskua raskaallaajoneuvolla, mutta senkin varalta meillä on turvallisuusohjeet, ks. alla. Niinhän se sanontakin kuuluu, että toivo parasta, varaudu pahimpaan.
Pidetään itsestämme ja toisistamme huolta!
Turvallisuusohje ajoneuvon luvattoman aggressiivisen haltuunoton varalta
Pidä ohjaamon ovea lukittuna aina kun mahdollista ja avaimia mukanasi. Vältä turhaa oven avaamista. Tauon jälkeen kierrä ajoneuvo ennen ohjaamoon astumista ja varmista, että kaikki on kunnossa. Säilytä ajoneuvosi kuvaa ja rekisteritunnusta puhelimessasi. Soita hätänumeroon 112 tai käytä 112-sovellusta, jos ajoneuvosi joutuu vääriin käsiin tai jos havaitset uhkaavaa toimintaa. Ota kuva ja paina mieleen anastetun ajoneuvon sekä tekijän tuntomerkit ja tapahtumapaikka. Emme julkaise lehdessä koko turva-ohjetta, jotta se ei päädy vääriin käsiin. Löydät ohjeet kirjautumalla jäsennettiimme tai tilaamalla: viestinta@skal.fi.