Ammattidiesel ja maltillinen jakeluvelvoite ovat merkittäviä keinoja hillitä energiakustannuksia kuljetusalalla. Tiedot käyvät ilmi SKAL Kuljetusbarometristä, johon vastasi 641 jäsenyritystä.
Kuljetusbarometri 1/2023 tehtiin 19.12.2022-9.1.2023. Barometrissa pureudutaan kuljetusalan tilanteeseen ajankohtaisteemojen kautta. Barometriin vastasi 641 yritystä.
Peräti 92 prosenttia vastanneista pitää erittäin tärkeänä tai tärkeänä, että seuraava hallitus viimeistelee ammattidieselin käyttöönoton tulevalla vaalikaudella.
– Kuljetusalan viesti tulevalle hallitukselle on selvä: ammattidiesel on saatava viimein käyttöön. Kuljetusala on kärsinyt kohonneista kustannuksista jo ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. Energian ja polttoaineiden kasvaneet hinnat ovat syventäneet ahdinkoa entisestään, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala tiedotteessa.
Synkät ennusteet alkuvuodesta, jakeluvelvoite pidettävä maltillisena
Vuoden ensimmäisen barometrin arviot tulevista kuljetusmääristä ja liikevaihdosta ovat alimmillaan yli kymmeneen vuoteen. Myös kuljetusyritysten kannattavuusennuste romahti ennätysalas. Esimerkiksi liikevaihdon saldoluku on -25 ja kannattavuuden saldoluku -38.
– Nämä ovat huonoimpia lukemia, mitä vuoden ensimmäisessä kuljetusbarometrissa on nähty, Kujala sanoo.
SKAL vaatii, että uusi hallitus peruu heti aloittaessaan vuoden 2024 alussa voimaan tulevan jakeluvelvoitteen korotuksen, joka uhkaa nostaa dieselin hintaa. Myös barometriin vastanneista yrityksistä 84 prosenttia pitää erittäin tärkeänä tai tärkeänä toimenpiteenä sitä, että dieselin jakeluvelvoite pidetään alemmalla tasolla.
– Olisi täysin kestämätöntä, että polttonesteiden hinnat nousisivat vähintäänkin 20 senttiä litralta. Tästä kärsisivät kuljetusalan lisäksi kaikki suomalaiset, jotka joutuvat käyttämään työmatkoillaan autoa, Kujala sanoo.
Satsataan tiestöön
Tiestö ei ole nyt hyvässä kunnossa ja tämän kaikki näkevät päivittäin. Myös kuljetusyrittäjien mielestä tärkeimpiä toimia seuraavalle ovat nykyisen tieverkon korjausvelan hoitaminen sekä tienpidon rahoituksen nostaminen. 96 prosenttia vastanneista pitää erittäin tärkeänä tai tärkeänä sitä, että tieverkon korjausvelkaa hoidetaan. Lähes 70 prosenttia vastanneista pitää erittäin tärkeänä, että tienpitoon varataan riittävä rahoitus.
Rahoituksen nosto olisi SKALin mielestä vastaus käsiin rapautuvan tieverkon haasteisiin. Nykyrahoituksella asfaltointimäärät jäävät alle puoleen kestävästä 4000 kilometrin tasosta.
SKAL on käynnistänyt yhdessä Suomen Tieyhdistyksen kanssa Tievetoomuksen, joka keräsi nopeasti 1 072 allekirjoitusta.
– Allekirjoittaneiden runsas lukumäärä osoittaa, että Suomessa jaetaan laajasti huolta tiestön kunnosta sekä tiestöön osoitetuista resursseista. Tämä näkyy useilla toimialoilla, apteekeista kuljetusyrityksiin ja koneurakoinnista rakennusteollisuuteen, sanoo Kujala.