Varaudu säädösten päättyviin siirtymäaikoihin
Lakeihin ja asetuksiin kirjoitetaan toisinaan siirtymäaikoja, jolloin säädökset eivät tule kerralla voimaan. Siirtymäaikojen tarkoitus on pehmentää säädöksen voimaantuloa antaen säädösten
Kirjoittaja on SKALin asiantuntijapalveluiden johtaja ja SKAL Kustannus Oy:n liiketoimintajohtaja.
Lakeihin ja asetuksiin kirjoitetaan toisinaan siirtymäaikoja, jolloin säädökset eivät tule kerralla voimaan. Siirtymäaikojen tarkoitus on pehmentää säädöksen voimaantuloa antaen säädösten
Komissio on aloittanut valmistelun niin sanotun mitta- ja massadirektiivin uudistamiseksi. Kansallisessa liikenteessä tämä direktiivi sääntelee ajoneuvojen mittoja, kansainvälisessä liikenteessä sekä
Venäläisestä energiasta luopuminen on perusteltua, kirjoittaa johtaja Petri Murto. Tämä kuitenkin nostaa polttoaineiden hintaa, mikä iskee kovaa kuljetusyrityksiin. Iskua tulee
Toistuvat polttoaineveronkorotukset ovat johtaneet tilanteeseen, jossa maanteiden tavaraliikenne maksaa polttoaineveroja vuosittain lähes 700 miljoonaa euroa – yli 10 prosenttia alan liikevaihdosta! Enimmillään dieselpolttoaineesta peritään veroa lähes tuplasti sen verran, mitä EU minimissään edellyttää. Veronkorotuspäätöksissä on ummistettu silmät ja suljettu korvat kuljetusalan ja Suomen teollisuuden viesteiltä. Jossain kohtaa kamelin selkä katkeaa, ja logistiikkakustannukset eivät enää mahdollista tuotantoa Suomessa.
Elokuun alussa tuli voimaan polttoaineveron korotus, joka nosti fossiilisen dieselöljyn verotasoa 6,46 senttiä litralta. Tämä veronkorotus kasvattaa kuljetuskustannuksia Suomessa lähes
HCT-yhdistelmien sääntely osaksi tieliikennelakia Kuorma-autojen ja ajoneuvoyhdistelmien suurimmat sallitut mitat ja massat säädettiin aiemmin asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä. Vuonna 2018
Asetustasolta lakitasolle Uuteen tieliikennelakiin siirretään aiemmin asetustasolla säädettyjä säädöksiä. Esimerkiksi kuorma-autojen ja ajoneuvoyhdistelmien suurimmat sallitut mitat ja massat löytyvät jatkossa
Traktorinkuljettajan ajo-oikeus Alkusyksystä komissio otti kantaa Suomessa jo säädettyyn kevytautolainsäädäntöön. Komissio totesi kirjelmässään Suomelle, että traktorin ajo-oikeudella ei voi ajaa