Vajaa kymmenen vuotta sitten voimaan astuneet Euro6 -päästövaatimukset rajoittivat eurooppalaisten yhdistelmien vetoautojen moottoreiden suurinta tehoa. Myöskään Keski-Euroopassa voimassa olevat yhdistelmien matalat kokonaispainot eivät motivoi paikallisia autonvalmistajia panostamaan huipputehoihin. Onneksi meillä Pohjoismaissa asiat ovat vielä mallillaan. Tehomoottoreita löytyy vielä kaupan hyllyltä.
Etelä-Suomen teillä tapahtunut pyrähdys mallisarjan tehokkaimmalla ajokilla on vakuuttava kokemus. Neliakselisen Tridem Volvo FH750:n suora kuutonen tarjoaa parhaimmillaan 3 550 newtonmetrin väännön. Täydet paukut ovat tarjolla jo 950 kierroksen jälkeen. Tämän kyllä huomaa ajaessa: noustaessa kohti mäkeä, automatisoitu vaihteisto odottaa sitkeästi alaspäinvaihtoa, vaikka moottorin kierrokset laskevat alle tuhannen kierroksen. Kuljettaja, joka on tehnyt uransa ajamalla käsinvalinteisella vaihteistolla tekisi mieli lykätä pientä pykälää laatikkoon, täysin turhaan, meno jatkuu sitkeydellä - ja mikä mukavaa, erittäin hiljaisesti.
Koeajossa ollut auto oli varustettu Volvo Dynamic Steering-järjestelmällä. Tämä tuo ajamiseen tiettyä Formula 1- tyyliä. Kuljettaja voi ajon aikana valita muutamasta eri vaihtoehdosta itselleen parhaimmin soveltuvan ohjelman. Tämän lisäksi hän voi tehdä järjestelmäasetukset omien mieltymysten mukaisesti käyttäen tarjolla olevia parametrejä. Kokeilin itse valmiiksi asetettuja vaihtoehtoja sekä itselleni räätälöityä ajo-ohjelmaa. Kokemus oli vakuuttava: nyt ymmärrän, miksi F1-kuljettajat muistuttavat haastatteluissa kisa-autonsa balanssin tärkeydestä. Puuautossa balanssiin vaikuttaa myös painonsiirto eri akseleiden välillä. Koeajetussa yksilössä vetoakselin painorajoitin oli säädetty 15 tonniin. Lisäksi autossa on Volvon kehittämä ”punttikytkin” jolla auto voidaan vakauttaa esimerkiksi tehtäessä nosturilastausta.
Meno maantiellä on vakaata. Tällä on merkityksensä, koska puunajossa välimatkat kannolta tehtaalle kasvavat. Työpäivästä saattaa suurin osa kulua ajamiseen päällystetyllä väylällä, joskus ohjaamossa täytyy myös yöpyä. Viimeksi mainittua helpottaa taukolämmitin, joka saa virtaa toimintaansa omista akuista. Venemaailmasta tutut ”hupiakut” mahdollistavat sen, että auton varsinaiset käynnistysakut ovat aina valmiina omaan tehtäväänsä.
Kuljettajan paikka on esimerkki Ruotsalaisesta suunnittelusta. Vaikka nelossarjan FH:sta jo näkee sen iän, noin 12 vuotta, on kaikki tarvittava paikoillaan. Katkaisijat ovat ryhmitelty loogisesti ja ne ovat merkitty selkeästi. Iso plussa kuljettajan penkin ilmastoinnista, selkä kuivuu vikkelästi hikisen työrupeaman jälkeen.
Laadukas kokonaisuus
Auto oli varustettu ensi vuoden heinäkuussa voimaantulevien, kuorma-autojen yleisten turvalisuusasetusten (GSR) mukaan. Tämä sisältää esimerkiksi kaistavahdin, kaistallapitoavustimen, liikennemerkkitunnistuksen sekä kaistanvaihtoavustimen, joka tunnistaa kuolleeseen kulmaan jäävän ajoneuvon kaistanvaihtotilanteissa. Tähän liittyvää kameraa voidaan käyttää, vaikka vekslattaessa yhdistelmää ahtaissa paikoissa metsänreunassa.
Koeajossa ollut ajoneuvo on varustettu Alucarin etusermillä ja pankoilla. Etupääty täyttää EN 12642-XL standardin vaatimukset, päädylle on määritelty vahvuudeksi 10250 daN, sidontaketjujen LC-arvo on 2200 daN ja kiristysvoima 450 daN – 620 daN. Perävaunu on Briabin valmistama viisiakselinen, myöskin Alucarin varustamana. Kokonaisuus on laadukas ja tarkkaan harkittu, valmis kovaan työhön.
Voimakkaalla moottorilla varustettu puutavarayhdistelmä on mukava työkalu ajoon, josta pitää löytää kompromisseja. Ajettaessa kapeaa huonokuntoista tietä lastauspaikalle ja kuorman noustua kyytiin ajetaan muutama sataa kilometriä tehtaalle pikitietä pitkin. Näissä olosuhteissa autolta vaaditaan paljon. Volvon voimansiirto on tehty näihin olosuhteisin. Kaksi erittäin hidasta ryömintävaihdetta mahdollistaa tarkan peruutuksen ja vääntävä moottori hyvin toimivalla vaihteistolla tekee työpäivän helpommaksi. Työnantajan puolelta on helppoa, kun ajoneuvon saa heti valmiina työhön. Tällä on mukavaa tehdä töitä.
Volvo FH750 8x4 Tridem
täysilmajousitus, hydraulisesti ohjattu taka-akseli
Moottori: 16 litraa, 750 hp, 3 550 Nm
Vaihteisto: Automatisoitu, I-Shift 12 vaihdetta, kaksi ryömintävaihdetta
Akseliväli: 4 300 mm
Välityssuhde: 3.46
Vetoakselit; Teliveto, napavälitys
Ohjaamo: Nahkaverhoillut penkit, GSR-turvavarusteet
Myynti: Volvo Finland Ab