Raskaan liikenteen valvontaryhmän löytämistä tapauksista kaksi on johtanut esitutkintaan. Niissä piirturimanipulointiin on käytetty niin kutsuttua toisen polven teknologiaa, joka edellyttää ajoneuvon rakenteisiin kajoamista. Kuljettajan toiminta ei siis yksin riitä ja epäiltynä on kuljetusyritys. Esitutkinnasta vastaava rikoskomisario Pekka Seppälä on löydöksistä huolissaan:
– Nämä hitech-laitteet ovat ensimmäiset Suomessa. Euroopassa ilmiö on jo laaja.
Perinteisessä piirturirikkomuksessa epäily rajoittuu yleensä kuljettajaan ja rikkomus on helppo todentaa. Jos kuljettaja on toiminut tietoisesti ja manipuloinut piirturia esimerkiksi magneetilla, häntä voidaan epäillä petoksesta, paljastinlaiterikkomuksesta ja tieliikenteen sosiaalisäännösten rikkomisesta ja määrätä ajokieltoon. Sen sijaan tässä uudessa tekotavassa piirilevy tai vastaava on asennettu ajoneuvon uumeniin. Tutkinta vie paljon aikaa ja rahaa, sillä vain asiantuntija pystyy avaamaan ajoneuvon ja irrottamaan ylimääräiset laitteet. Tulosten saaminen ja analysointi vie poliisilta useamman työpäivän. Kustannukset toimenpiteistä kantaa kuljetusyritys.
Suomi suhtautuu tämän tapaisiin tekoihin rikosasiana, mikä tuo jäykkyyttä ja hitautta prosessiin. Tarvittavan virkaavun hakeminen lähtömaasta on hankalaa. Nykysysteemillä yksi partio pystyy ottamaan tutkintaan vain yhden tai pari, 50:stä laivasta rantautuvasta ajoneuvosta.
Pekka Seppälän mielestä raskaan liikenteen seuraamusprosessi voisi olla sujuvampi:
– Monessa EU-maassa nämä hoidetaan hallinnollisin menettelyin. Kusille laitetaan esimerkiksi 1 500 euron maksu, kuljetusyritykselle 3 000 euroa, eikä tutkita rikosasiana. Maksut ja käytännöt vaihtelevat maittain ja perijänä voi olla poliisi tai toinen viranomainen. Toteutus on kuitenkin käytännöllisempi kuin meillä. Meillä tutkinnan kustannukset ovat epäsuhdassa saatavaan hyötyyn nähden. Hallinnollinen maksu voisi olla parempi.
Valvonnassa tavattiin myös ikävästi yleistynyt AdBlue-huijaus, jossa ajoneuvon ureajärjestelmä on kytketty pois käytöstä ja näin saavutettu kustannusetua. Tapaus liittyi ulkomaiseen ajoneuvoon, mutta ilmiötä esiintyy myös suomalaisissa autoissa.
Lisätietoja:SKAL asiantuntijapalvelut, asiantuntijapalvelut@skal.fi; puhelin 09 478 999