SKALin barometrikyselyn mukaan yli neljännes (26 %) yrityksistä kertoo rekryvaikeuksista. Kyselyyn vastasi 529 kuljetusyritystä.
Kuljettajien rekrytointihaasteet ovat kasvaneet. Uusimmassa SKAL Kuljetusbarometrissä rekrytointihaasteita kohtasi 26 prosenttia yrityksistä. Alimmillaan osuus oli vuoden 2024 alussa 18 prosenttia.
– Tämä kertoo osaltaan kuljetusmarkkinan piristymisestä, mutta toisaalta myös siitä, että kuljettajien ja yleisemmin työvoiman saatavuus alkaa vaikeutua,sanoo SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas.
SKALin mukaan pitkällä aikavälillä toisen asteen oppilaitosten kuljettajakoulutuksessa on varmistettava valmistuvien ja osaavien kuljettajien määrä. Järjestö korostaa, että rahoitustaso toisen asteen ammattikoulutukselle on varmistettava siksi, että opetuksen laatuun ja määrään voidaan panostaa. Lisäksi ammattipätevyyden jatkokoulutusta tulisi kehittää monipuolisemmaksi ja laadukkaammaksi.
– SKALin jäsenyritysten keskuudessa puhutaan paljon työvoimatarpeesta. Olemme ottaneet sen järjestössä uuden strategiamme yhdeksi tärkeimmistä teemoista ja tulemme myös omassa toiminnassa panostamaan eri keinoin haasteen taklaamiseksi, Välikangas sanoo.
Neljännes yrityksistä hyödyntää oppisopimusta
SKAL Kuljetusbarometri kysyi, hyödyntävätkö yritykset oppisopimuskoulutusta. Vain reilu neljännes (27 %) kertoo käyttäneensä sitä.
Yli puolet (53 %) kertoo, että he eivät ole hyödyntäneet eikä asia ole ajankohtainen jatkossakaan. Viidennes (20 %) kertoo oppisopimuskoulutuksen kuitenkin kiinnostavan.
Selvitys: Osaavia kuljettajia on vaikea saada
Traficomin selvityksen mukaan ammattipätevyyden omaavia ammattikuljettajia on riittävästi, mutta haasteena on riittävän osaamistason omaavien kuljettajien saatavuus. Tämän vuoksi kuljetusalalla koetaan työvoimapulaa. Selvityksen mukaan ammattikuljettajien oli helppo löytää työpaikka ja samanaikaisesti yrityksillä oli rekrytointivaikeuksia.
Työttömiä työnhakijoita kuljetusalalla on edelleen moninkertainen määrä avoimiin työpaikkoihin nähden. Kehitys osoittaa, että tarjolla on aiempaa vähemmän riittävän osaamistason omaavia ja alalle todellisuudessa haluavia kuljettajia. Työpaikat ovat voineet osin myös täyttyä paremmin, mikä on vähentänyt tarjolla olevien työnhakijoiden määrää.
Selvityksen mukaan jo alalla toimivat kuljettajat pitivät alaa houkuttelevana. Alan yleisen imagon katsottiin kuitenkin heikentyneen. On tärkeää antaa realistinen kuva eri kuljetussuoritealojen töistä, jotta henkilöt voivat itse arvioida kiinnostusta ja soveltuvuuttaan alalle.
Näkemyksiä työvoiman saatavuuteen
SKAL julkaisee loppuvuonna näkemyksiään työvoiman saatavuuteen. Vuonna 2023 julkaistu ohjelma on luettavissa SKALin verkkosivuilla. Se ehdotti ratkaisuksi muun muassa sitä, että ammattipätevyysvaatimuksiin tehtäisiin joustoja ja Puolustusvoimiin otetaan käyttöön koemalli.
SKAL pyrkii myös itse panostamaan siihen, että oppilaitoksissa lisätään nuorten tietoisuutta kuljetus ja logistiikka-alasta.