Kuljetuskustannukset korostuvat kansainvälisessä kilpailussa ja yritysten sijoittumisessa yhä vahvemmin. Teollisuuspolitiikassa tulee kiinnittää huomiota logistisen kilpailukyvyn vaikutuksiin, toteaa SKAL.
Hallitus laatii teollisuuspoliittista strategiaa työ- ja elinkeinoministeriön vetovastuulla. SKAL on osallistunut strategian valmisteluun logistiikkaryhmän kautta. Työn pitäisi valmistua vuoden 2024 lopulla.
SKAL painottaa, että globaalit myllerrykset ovat korostaneet alan merkitystä. Huoltovarmuuteen ja sotilaalliseen liikkuvuuteen liittyvät kysymykset korostavat myös logistiikan roolia.
– Itärajamme on kiinni ja se heikentää logistista sijaintiamme. Myös valtioiden välinen tukikilpailu vaikuttaa teollisuuden sijoittumiseen – toimiva ja kustannustehokas logistiikka voi olla ratkaisemassa investointeja Suomeen, logistiikkajohtaja Pekka Aaltonen sanoo.
Suomi on panostanut logistiikan toimivuuteen ja tehokkuuteen olosuhteiden pakosta.
– Meillä on esimerkiksi hyvät vuorotiheydet satamissa huomioiden maamme koko ja logistiikkaan liittyvä viranomaistoimintakin on kansainvälisesti ottaen toimivaa, sanoo Aaltonen.
Kahdeksan ehdotusta logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
1. Logistisen kilpailukykymme perusedellytys on toimiva liikennejärjestelmä.
Tarvitaanhyvässä kunnossa oleva väyläinfrastruktuuri. Infrarahoitukseen on panostettava riittävästi. Julkinen rahoitus on jatkossakin liikenneverkon rahoituksen keskeinen lähde.
2. Kustannustekijöihin ja energian hintaan kiinnitettävä huomiota.
Kuorma-autoliikenteen kustannusindeksin mukaan suurimmat kustannustekijät ovat palkat, polttoaineet ja ajoneuvon hankinta, huolto ja muu ylläpito.
3. Panostuksia EU-ennakkovaikuttamiseen.
Suuri osa liikennettä ja tieliikennettä koskevista päätöksistä tulee EU-tasolta.
4. Erilaiset logistiikkajärjestelmät.
Ne kytkeytyvät teollisuuteen ja muuhun elinkeinoelämään niin fyysisesti kuin digitaalisesti: esimerkiksi kuljetusten tarvitsemat tiedot syntyvät teollisuuden toiminnanohjausjärjestelmissä ja tämä prosessi tuli olla mahdollisimman automaattinen.
5. Valtioiden välinen tukikilpailu.
Kilpailu vaikuttaa teollisuuden sijoittumiseen – toimiva ja kustannustehokas logistiikka voi olla ratkaisemassa investointeja Suomeen.
6. Huomio logistiseen sijaintiin.
Itärajamme on kiinni ja olemme entistä enemmän logistisella takamatkalla. On tarkasteltava, miten sen negatiiviset vaikutukset logistiikkaan voidaan kompensoida.
7. Globaalit muutokset.
Huoltovarmuus ja sotilaallinen liikkuvuus korostavat logistiikan merkitystä.
8. Osaavan työvoiman turvaaminen.
Työvoiman saatavuus tulee olemaan myös logistiikan haaste. Erityisesti maantieliikenteen kuljettajapula vaivaa koko Eurooppaa.