Rahtikeskuksen toimitusjohtaja Jussi Koivusalo korostaa, että henkilöstön on tärkeää kokea tulleensa kuulluksi, vaikka päätökset joskus olisivatkin ikäviä heidän kannaltaan.
Kuvat: Unsplash
1. Avoimuus ja läpinäkyvyys
Pidä henkilöstö ajan tasalla siitä, mitä yrityksessä on meneillään. Kerro asioista avoimesti ja pyri perustelemaan kaikki tehdyt päätökset. Se auttaa ihmisiä ymmärtämään miksi päätökset on tehty ja läpinäkyvyys lisää luottamusta. Et voi koskaan kommunikoida liian paljon.
2. Osallista
Ota henkilöstö mukaan kaikkiin heitä koskeviin päätöksiin. On tärkeää, että he kokevat tulleensa kuulluksi, vaikka päätökset joskus olisivatkin ikäviä heidän itsensä kannalta. He sitoutuvat niihin paremmin, kun kokevat että heidän kanssaan on keskusteltu niistä.
3. Kannusta
Kannusta ihmisiä tekemään asioita, äläkä syyllistä virheistä – elleivät ne ole kriittisiä. Mitä paremmin ihmiset ymmärtävät, että paljon tekevälle myös välillä sattuu virheitä, sen enemmän he uskaltavat ottaa vastuuta. He kokevat, että heihin luotetaan ja oppivat paremmiksi ja taitavammiksi.
4. Ilmapiiri
Pyri luomaan vapaan keskustelun ilmapiiri yhtiöön. Tee itsesi helposti lähestyttäväksi ja ole kiinnostunut henkilöstön tekemisistä. Sillä tavoin on helppo voittaa henkilöstön luottamus ja saada heiltä parempaa tietoa yhtiön tekemisen ongelmakohdista.
5. Palkitse onnistumiset
Anna positiivista palautetta aina, kun siihen on aihetta. Anna myös rakentavaa palautetta ja pyri olemaan konkreettinen, miksi sitä annetaan. Palaute henkilöstölle on tärkeää ja auttaa heitä paremmin ymmärtämään mitä heiltä odotetaan.