Tavaraliikenteen jakeluinfra etenee

Raskaan liikenteen jakeluinfra otti valtavan harppauksen eteenpäin, kun MAL-sopimusten neuvottelutulos saavutettiin syyskuun lopulla.

Toimitusjohtaja Anssi Kujala, miksi MAL-sopimukset ovat kuljetusalalle tärkeät?

Hyvä kysymys! Ensinnäkin maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksissa määritellään yhteiset toimenpiteet liikennejärjestelmän kehitykselle, joka koskettaa valtavasti meidän toimialamme yrittäjiä. Valtio solmii nämä sopimukset suurimpien kaupunkiseutujen kanssa. Sopimuksilla sovitaan yli 900 miljoonan euron valtionrahoituksesta ja yli 1 000 miljoonan euron kuntien rahoituksesta liikennehankkeille.

Nyt syksyllä linjattiin uusista MAL-sopimuksista ja ne ovat nyt kaupunkiseutujen käsittelyssä. Niiden myötä tapahtuu paljon muutakin: esimerkiksi edistetään raskaan jakeluinfran ja taukopaikkojen rakentamista. Tämä on kuljetusalalle valtavan tärkeä asia ja koko käyttövoimamurroksen edellytys.

Mielenkiintoista! Uudet sopimukset huomioivat paremmin siis jakeluinfran?

Juuri näin. Mekin SKALissa olemme pitkään ajaneet, että tavaraliikenteen uusiutuviin käyttövoimiin siirtymistä edistetään siten, että synergiaedut taukopaikkaverkoston ja uusien käyttövoimien jakeluinfran yhdistämisessä huomioidaan. Käsittelimme asiaa mm. viime vuonna julkaistussa käyttövoimaraportissamme ja Suomen tiet kuntoon-ohjelmassamme.

Entä taukopaikat – huomioidaanko ne?

Kyllä huomioidaan. Sopimuksilla kunnat sitoutuvat kaavoittamaan ja varmistamaan tarvittavat raskaan liikenteen taukopaikat.

Kuntien halu taukopaikkojen kaavoittamisen suhteen on ollut alhainen. Nyt sopimuksilla tähän velvoitetaan.  Siellä on määritetty jopa vuosikohtaisia takarajoja, mutta valvottavaa tässä SKALin alueorganisaatioille jää.

Taukopaikat palvelevat raskasta liikennettä mm. mahdollistamalla kuljettajien lakisääteisten taukojen ja vuorokausilevon pitämisen. Palvelut parantavat kuljettajien työolosuhteita ja ovat tärkeä tekijä myös liikenneturvallisuuden kannalta. Lisäksi niillä on keskeinen rooli kuljetustehtävien koordinoinnissa.

Mikä on kuntien rooli?

MAL-sopimuksiin kuntia koskeva tavoite on muotoiltu näin: kunnat varaavat tarvittavat alueet raskaan liikenteen levähdysalueille ja jakeluinfralle. Sopimuksilla kunnat sitoutuvat edistämään liikenteen digitalisaatiota, varautumaan maankäytössä vaihtoehtoisten käyttövoimien edistämiseen EU-velvoitteisiin vastaamiseksi sekä kaavoittamaan tarvittavat raskaan liikenteen taukopaikat  

Suunnitelmissa on lisäksi huomioitu myös jakeluliikennettä sujuvoittavien ratkaisujen ja riittävien purkupaikkojen varmistaminen.  

Nämä ovat erinomaisia tavoitteita, jotka parantavat kuljetus- ja logistiikka-alan ja koko elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä. Sopimukset luovat hyvät edellytykset kaupunkiseutujen ja liikenneinfran pitkäjänteiseen kehittämiseen. 

Entä mitä tapahtuu seuraavaksi?

Seuraavaksi nämä sopimusehdotukset käsitellään kunnissa. Valtio hyväksyy sopimukset loppuvuodesta ja ne on tarkoitus allekirjoittaa 2024.   Toivon, että asiasta puhutaan myös ensi kevään kuntavaaleissa.