SKALin uusi puheenjohtaja Jari Välikangas aikoo panostaa jäsenkehitykseen kiertämällä kenttää ja vastuuttamalla SKALin uutta hallitusta. Hän iloitsee siitä, että järjestön edunvalvontatyö on huippua. Kysyimme Välikankaan kuulumisia.
Sinut valittiin puheenjohtajaksi kesäkuun liittokokouksessa. Miten uusi pesti on alkanut?
Kiitos kysymästä. Hyvin ja innokkaana olen aloittanut. Olihan tämä työ jo aika tavalla tuttua, kun sitä puolivuotta vt. puheenjohtajana tein ja aiemmin varapuheenjohtajana. Haluan vielä kiittää siitä luottamuksesta, jonka kentältä sain.
Oletko ehtinyt kiertää paljon kenttää ja tavata jäseniä?
Olen kiertänyt niissä kuljetusalan kesätapahtumissa, joihin olen kutsun saanut. Positiivinen vastaanotto on ollut. Meillä oli hyviä keskusteluja esimerkiksi Tawastia Truck Weekendissä Hämeenlinnassa.
Mitä jäsenistöllemme kuuluu juuri nyt?
Kun on ollut kaunis kesä, niin aika tavalla positiivisella mielellä ollaan. Tiestön päällystystöistä ollaan mielissään, AdBlue-laitteistojen toimivuus, jonka nostimme esiin, herättää keskustelua. Samoin päästömanipulointi ja kiristyneet sanktiot.
SKALissa ollaan asian päällä ja asia on esillä muun muassa syksyn ADR- ja energiaseminaarissa. Siihen seminaariin kannattaa osallistua.
Mitä asioita aiot tehtävässäsi edistää?
Edunvalvontatyö on SKALin toimesta aivan huippua. Olemme saaneet aikaan hyviä tuloksia. Siitä minun ei tarvitse olla huolissani.
Jäsenkehitykseen meidän on kuitenkin panostettava. Yrityksien määrä vähenee ja koko kasvaa. Jäsenmäärän vähenemiselle on saatava käänne, vaikka autojen määrällä mitattuna kehitys onkin hyvä.
Kaikkien alan yrittäjien kannattaa olla SKALin jäsen. Siihen työhön panostan kenttää kiertämällä ja puheenjohtajistoa ja hallitustamme asiassa vastuuttamalla.
Millainen SKALin pitäisi olla vuonna 2030?
Hyväksyimme Tahkon liittokokouksessa pitkään yhdessä valmistellun järjestömme uuden strategian ja uuden ilmeen. Niissä on hyvät eväät lähestyä 2030-lukua.
Työ strategian toteuttamiseksi on hyvin vauhdissa. Meillä on paljon asioita kunnossa, josta kertoo jäsentutkimuksemmekin. Jäsenet ovat tyytyväisiä, pidetään kiinni siitä.
Suomen talous on ollut alamaissa pitkään. Millaista potkua logistiikka voi tarjota kilpailukyvyn parantamiseksi?
Logistiikalla on iso merkitys Suomen talouden pyörittämisessä. Nyt kun on saatu ”tehtaan lattiamme” hieman parempaan kuntoon, antaa se eväitä kuljetusten paremmalle aikataulutukselle niin kesällä kuin ennen kaikkea talvi olosuhteissa. Lumiaura pystyy paremmin, kun lattia on suora eikä reikäinen ja kuhmurainen. Nyt on vaan pidettävä huoli siitä, että rahoitusta korjausvelan poistamiseen tulee seuraavinakin vuosina.
Kun kuljetuskustannukset pidetään kurissa, hyötyvät siitä kaikki yritykset. Meidän on huolehdittava muun muassa kohtuullisesta verotuksesta.