Kirjoitan tätä ollessani kotimatkalla Kuopion Tahkolla pidetystä SKALin liittokokouksesta. Takana on vauhdikas liittokokoustapahtuma, johon osallistui 380 kuljetus- ja logistiikka-alan vaikuttajaa.
Osallistujien kanssa käydyistä keskusteluista tuli uutta virtaa. Sitä me kokouksesta haimmekin: uusi strategia, uusi visuaalinen ilme, uusi kunniapuheenjohtaja, uusi puheenjohtajisto ja uusi hallitus.
Tapahtuma oli historiallinenkin. Julkistimme uuden logon ja edellinen olikin jo 32 vuotta vanha. Uusi visuaalisen ilmeemme näkyy monina uudistuksina - tässä lehdessäkin. Haimme tymäkkää ja modernia ilmettä, mutta samalla säilyttäen tunnetun SKAL-ilmaisun. Meiltä kaikilta ottaa aikansa, että silmä tottuu uuteen. Toivon sen miellyttävän uudistuvan järjestömme jäseniä.
Järjestömme uuden johdon lisäksi kokous nimesi Teppo Mikkolan kunniapuheenjohtajaksi. Tunnen Tepon pitkältä aikaa ollessani Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja. Hän on totisesti ansainnut tämän kunnian. Lisäksi kokouksessa oli nippu normaaleja sääntömääräisiä asioita: edellisvuosi pakettiin ja katse tulevaisuuteen.
Kokouksen tärkeintä sisältöä oli se, että hyväksyimme SKALin uuden strategian. Sitä aletaan toteuttamaan kuljetusyrittäjien eduksi ja Suomen logistisen kilpailukyvyn parantamiseksi. Koko asiakirja on jopa satojen skalilaisten yhteistyöllä pitkään valmisteltu 50-sivuinen paketti. Olemme kiteyttäneet ydinkohdat tässäkin lehdessä näkyvään autokuvaan.
Kaikki kuvan strategiset valinnat ovat yhtä tärkeitä, mutta pointtaan yhden: tehdään vastuullisuudesta alalle kilpailuetu. Tässä painotamme sitä, että taloudellisesta vastuusta huolehtiminen on yrityksille tärkeintä. Ilman sitä mikään yritys ei onnistu sosiaalisen tai ympäristövastuun toteuttamisessa.
Jos yritystoiminta ei ole kannattavaa, on mahdotonta huolehtia muista velvoitteista. Menestyvällä yrityksellä on palkanmaksukykyä ja se pystyy investoimaan vähempipäästöiseen kalustoon.
Mikä oli kokouksen pääviesti?
Moni Tahkolle tullut kiitteli, että matkan varrella oli paljon maanteiden päällystyömaita. Oli pitänyt seisahtua työmailla. Näin onkin: tänä kesänä päällystetään peräti 4 000 kilometriä. Se on 2 300 kilometriä enemmän kuin viime vuonna.
Uskallan varmuudella sanoa, että ilman SKALin tekemää työtä näitä tiemäärärahoja ja päällystystöitä ei olisi. SKALin painopisteenä on ollut korjausvelan vähentäminen ja vuonna 2024 siihen käytetään yhteensä 250 miljoonaa euroa. Tämä tulee tarpeeseen rapistuvalle tiestöllemme.
Jatkovuosien osalta olemme kuitenkin erittäin huolissamme teiden määrärahakehityksestä. Hallituksen investointiohjelma on hyvä, mutta esimerkiksi tiestön kehittämisinvestointien osuus on huomattavan alavireinen. Toimimme tilanteen parantamiseksi.
Savon Sanomat kirjoitti kannanottomme perusteella saavutettavuudesta: SKAL patistaa suomalaisia hakemaan rahoitusta tiehankkeisiin Verkkojen Eurooppa -rahastosta, CEF:stä. Hyvää ideaa sopii vielä täydentää laajentamalla TEN-T-verkkoa.
Me SKALissa korostammekin sitä, että tässä geopoliittisessa tilanteessa kannattaa pyrkiä hyödyntämään kaikki mahdolliset sotilaallisen liikkuvuuden parantamiseen tarkoitettavat rahat.
Tästäkin tuli esimakua Savon reissulla, kun näimme työmaita, joita ovat vauhdittaneet NATO-jäsenyytemme.
Anssi Kujala
Toimitusjohtaja
SKAL ry