Saavun Suurpään uusiin tiloihin toukokuun viimeisenä maanantaina. Päivä Haminan Ansaskujalla on aurinkoinen ja lämpöä on noin 25 astetta. Vastassa ovat veljekset Olli Suurpää ja Juho Suurpää – yrittäjät kolmannessa polvessa.
Suurpää Oy on pitänyt Kaakonkulmaa puhtaana yli viiden vuosikymmenen ajan, mutta mistä kaikki alkoi?
Veljesten isän isä Oiva Suurpää hankki ensimmäisen kuorma-auton käytettynä 2 800 markalla. Hän aloitti märkäjätteen kuljetuksen. Toiminta alkoi vapunpäivänä vuonna 1966 ja ensimmäinen työtehtävä oli vesikaivon tyhjennys Virolahden kirkonkylällä. Toiminta kulki nimellä Kaivojen koneellinen puhdistus O. Suurpää.
60 vuotta myöhemmin puikkoihin ovat astuneet Olli ja Juho. Siirtymä kuljetusalalle tapahtui sitä mukaan, kun he saivat kuorma-autokortit. Olli vuonna 2009 ja Juho kolme vuotta myöhemmin vuonna 2012.
–Teoreettisesti vahinko alkoi jo syntymävuonna 1991. Perheyrityksen velvoitteet imivät vahingossa mukaan alalle. Säiliöautot veivät mennessään, kun niiden pariin pääsi jo parikesäisenä. Sen jälkeen ei paluuta ollut, Olli kuvailee.
Kolme vuotta nuorempi Juho korostaa, että heidän varpaansa ovat aina olleet dipattuna kuljetusalalle.
–Isä sanoi, että näihin hommiin ette rupea, mutta kuitenkin sitä koko ajan tyrkytettiin. Se oli helppo pohja aloittaa, kun työtä on aina nähnyt läheltä, jatkaa Juho.
Kun kuorma-autokortti oli taskussa, jotain hommaa piti heti keksiä. Olli lähti ensitöikseen viemään tiilikuormaa kaatopaikalle.
–Ensimmäisessä kuormassa oli pari tonnia ylipainoa, joten se oli eksoottinen matka, Olli muistelee.
”Kumpikin meistä on totaalinen puolikas”
Kun on sukua ja työskentelee yhdessä, voi puhe olla välillä suoraa. Sen ovat myös veljekset huomanneet.
–Puhumme aika suoraan ja jos tarvetta, illalla soitetaan ja pyydetään anteeksi. Se puhdistaa myös ilmaa, Juho sanoo.
–Kun puhuu suoraan, saa rehellisesti palautetta siitä missä mennään, Olli jatkaa.
Yhteistyö selvästi toimii, eikä huumoriakaan näytä puuttuvan. He kuvailevat olevansa toistensa vastakohdat.
–Kumpikin meistä on totaalinen puolikas. Miun vahvuudet eivät ole Juhon - ja toisinpäin. Jos Juho tekee toimenpidesuunnitelman, miä tulen torppaamaan sitä, Olli sanoo.
Työnjako on myös selkeä. Olli vastaa teoriasta ja Juho käytännöstä.
–Ja jos Olli jää miettimään byrokraatista kohtaa niin miä kerron, miten tämä pitäisi tehdä. Miulla on käytäntö ja Olli on sellainen insinööri., Juho jatkaa.
Hektistä arkea
Työn arki Kaakonkulmalla on selvästi värikästä. Olli kertoo, että viime yönä työt venyivät iltamyöhään ja hän ehti nukkumaan neljä tuntia.
Kiirettä näyttää riittävän tänäänkin. Sen huomasi myös Juho, sillä tänään piti olla hänen ensimmäinen lomapäivänsä.
–Ja silti koukkasimme puolisoni kanssa pyörälenkin ohessa toimistolle hoitamaan muutaman kiireellisen asian, Juho naurahtaa.
Yrittäjän arjessa kiire on yleensä hyvä asia. Myös veljekset kokevat, että paikallisuus, pieni koko ja perheyhtiö on sellaisia valtteja, että ne painavat vaakakupissa enemmän kuin logo auton kyljessä.
–Tällä alueella tuetaan mielellään paikallisia toimijoita, Olli kertoo.
Tyypillistä työpäivää on veljesten mukaan vaikea kuvata. Kaakkois-Suomen ja Etelä-Karjan alueella jätekuljetuksia operoiva yritys liikennöi 15 autolla.
–Työ on vähän kuin pelaisi Aliasta. Koskaan et tiedä mitä tulee eteen ja parhaan mukaan yrität siitä suoriutua mahdollisimman sujuvasti, Olli sanoo.
–Välillä hyvin hektistä, mutta väliin mahtuu seesteisiä jaksoja ja aurinkoisia päiviä, Juho jatkaa.
Alueen maantieteellinen sijainti on herättänyt viime vuosina kiinnostusta. Satamat ovat hiljentyneet ja tehtaita on kaatunut. Erityisesti satamissa operoivat yrittäjät eivät kuitenkaan ole nähneet toiminnassa dramaattisia muutoksia.
–Kun maailmantilanne muuttui kaksi vuotta sitten, porukkaa tuli Uudeltamaalta tänne katsomaan, että miten me nyt pärjäämme. Katukuvassa se näkyy kuitenkin vain pienillä muutoksilla. Esimerkiksi siten, että venäläiset ovat kadonneet katukuvasta, Olli sanoo.
Millainen on moderni kuljetusala?
Kuljetusala on murroksessa ja se puhuttaa myös yrittäjiä. Kysyn myös Ollilta ja Juholta siitä, millainen on moderni kuljetusala.
–Se vie mennessä, tuo tullessa. Mahdollisimman paljon tehdään, mutta mahdollisimman pienillä resursseilla, Olli kuvailee.
Päästöttömyys ja kiertotalous nostavat merkitystään koko ajan. Se näkyy konkreettisesti myös yrittäjien arjessa.
–Työssä on pyrittävä jättämään mahdollisimman vähän jälkiä ja pyrittävä minimoimaan jätteen syntyminen ja maksimoimaan uudelleenkierrätys. Niiltä osin, miten jäte on meidän hallinnoitavissa, niin se pyritään ohjaamaan uusiokäyttöön mahdollisimman tehokkaasti, Olli sanoo.
–Ja meiltähän loppuisi työt kokonaan, jos emme toimisi vastuullisesti, jos jättäisimme jätekuorman esimerkiksi tuonne metsän reunalle, hän jatkaa.
Vaihtoehtoiset käyttövoimat ovat olleet myös pohdinnassa, mutta vielä toistaiseksi investointi on koettu kannattamattomaksi.
–Sitten kun on riittävästi latausinfraa, sitä voi alkaa pohtimaan, Juho jatkaa.
He uskovat, että 5–10 vuoden sisällä byrokratia tulee kasvamaan ja kate laskee. Toisaalta alan erikoisosaamisen arvo kasvaa. Hyvistä työntekijöistä on siis tärkeää pitää kiinni.
–Työntekijät toteuttavat sen työn, minkä me mahdollistamme. Aika paljon meille siunaantuu työntekijöitä puskaradiota pitkin ja vanhoista on pidetty kiinni. Vaihtuvuutta on aika vähän, Olli sanoo.
Digitalisaatio on mahdollisuus
Koronapandemian myötä Suurpään yrityksessä siirryttiin hyödyntämään nykyistä enemmän etätyöskentelymahdollisuuksia. Parantuneet etätyölaitteet mahdollistivat siirtymiseen uudenlaiseen ajohallintajärjestelmään vuoden 2021 aikana.
Se edesauttoi myös sähköisen siirtoasiakirjan käyttöönottoa ja voimaan astuneen SIIRTO-rekisterin ylläpitoa. Kyseessä on ympäristöministeriön ja Suomen ympäristökeskuksen toteuttama siirtoasiakirjojen tietojen tallentamisen järjestelmä.
–Saimme SIIRTO-työkalun käyttöön vuosi ennen kuin se tuli yrityksille pakolliseksi. Tuli vain vahva etiäinen siitä, tämä pitää saada käyttöön.
–Vaikka minä itse jatkaisin mielelläni ihan ruutupaperilla ja lyijykynällä, Juho naurahtaa.
Ongelmanratkaisua
Jatkamme keskustelua Ollin kanssa vielä hetken. Tänä päivänä Olli luotsaa Suurpään toimintaa.
Suomen kaakkoisin virassa olevaksi loka-auton kuljettaja, kuten hän esittäytyi, on ehtinyt mukaan moneen.
Hänellä on tradenomin AMK ja YAMK tutkinnot. Myös luottamustoimet SKAL paikallisjaoston (Kaakon Kuljetusyrittäjät) puheenjohtajana ja SKAL Ympäristöyritysten hallituksessa pitävät kiireisenä. Näiden lisäksi hän on mukana SKAL Nuorten Verkostossa ja nuorkauppakamarissa.
–Nuorten verkosto on mukava vertaistukiryhmä. Kaikki on aika samassa elämäntilanteessa ja ja kamppailee samojen ongelmien kanssa.
Yrittäjyydessä Ollia kiehtoo erityisesti ongelmanratkaisu.
–Omaa toimintaa on reflektoitava koko ajan ja kuunneltava palautetta niin sisältä kuin ulkopuolelta. Jos itseä stressaa niin silloin tietää, että asiat olisivat voineet mennä paremmin.
Työn monimuotoisuus ja jatkuvat yllätykset innostavat edelleen tänä päivänä yrittäjyyteen.
–Vaikka haasteita on saanut kokea, ja yrittäjänä niitä on enemmän kuin vähemmän, saa tässä työssä tehdä Suomen taloudelle ja elinkeinoelämälle tärkeää työtä, hän päättää.
Suurpää Oy
- Perustettu: 1966
- Kotipaikka: Hamina
- Omistaja: Pekka-P, Olli, Juho ja Sanna Suurpää
- Toiminta-alue: Kaakkois-Suomi ja Etelä-Karjala
- Asiakkaat: Yritykset, teollisuuslaitokset, kotitaloudet ja julkishallinto
- Henkilöstö: 20
- Kalusto: 15
- Toiminta: Ympäristöhuollon palvelut, kuljetukset